Förr gick priserna på konst hand i hand med börsen, men på sistone har sambandet frikopplats. Konsthandlare Verner Åmell förklarar varför.
Rekordtider för konst

Mest läst i kategorin
Hur är stämningsläget i konstbranschen just nu?
– Tja, alltså det är ju inte högkonjunktur i världen egentligen, och börsen har rasat med allmän oro, säger Åmell på telefon.
– Men det som har hänt nu är att den allmänna oron på börsen fram och tillbaka gör att folk söker sig till andra tillgångsslag.
– Det finns en nervositet över börsen helt enkelt.
– Och det gäller inte bara Sverige utan utomlands också.
– Så om man ser på konstpriserna har det varit nya rekord lite här och där på Picasso och allt möjligt.
– Och det har visat sig under den värsta oron på börsen sedan väldigt länge.
– Någon sådan effekt har vi aldrig haft förut på konstmarknaden.
– Men det har förändrats nu.
Före den tidigare svenska lågkonjunkturen i början på 90-talet, så var det väldigt hög belåning av konstverk.
– Då kunde man låna till köp av van Gogh-tavlor och liknande på auktionsfirmorna Sotheby’s och Christie’s.
– Och på så vis fick nya köpare också väldigt bra krediter.
– Efter den smällen drog alla åt sig öronen, och blev försiktiga med den typen av kreditgivning.
– Nu har hela bankväsendet mer eller mindre lagt ner den konstrelaterade långivningen.
– Går du in på en bank idag och ber om lån till att köpa konst blir du utskrattad, medan bankerna på 80-talet ringde och frågade om man inte ville låna mer till konst.
– Så de som köper konst idag gör det inte för lånade pengar, vilket leder till att marknaden blir stadigare.
– Att börsen går upp och ner märks inte på konstmarknaden.
Pratar du nu om den svenska konstmarknaden eller globalt?
– Globalt.
– Det enda undantaget är den internationella samtidskonsten som fortfarande är väldigt spekulativ.
– Där köper köparna konsten för att tjäna pengar och hoppas att det ska stiga i värde.
– Det finns ett visst spekulativt element där.
Det gäller konst som är gjord efter 1950.
Några speciella trender finns inte i övrigt för vilken konst som är populär just nu.
– Det finns egentligen inga trender för det, även om tidningarna skriver att de gillar ”det och det”.
– En trend är i alla fall att köpare inriktar sig mer och mer på kvalitativ konst – alltså oavsett om det är en liten eller stor konstnär så är det dennes ”bästa” verk som kostar väldigt mycket, medan mediokra saker sjunker i pris.
– Och folk i allmänhet som samlar konst har lärt sig mer.
– De är kunnigare än förr tack vare internet och möjligheterna att resa och ta in konst över huvud taget.
– Det går fortare idag.
– Med all uppmärksamhet i media – särskilt tv, lär sig folk mer.
Vilket är det enskilt dyraste konstverket hittills i historien?
– Picasso.
– Men det beror ju också på vad som kommer ut till försäljning.
– Da Vinci skulle ju vara dyrast om hans tavlor blev till salu.
– Så det där om vilket konstverk som varit dyrast hittills, är ju bara trams egentligen.
– Det beror på vad för högklassiga konstverk som blir till salu av någon konstnär.
– Så det behöver inte bli just konstverk från impressionism-tiden eller någon annan period som behöver vara dyrast.
– Det skulle nog
vara något annat om det blev till salu.
– De högst betalda konstverken hittills har varit otroligt dyra.
– Vi är snart uppe i 1 miljard kronor för det dyraste konstverket någonsin.
Redan i dagsläget finns det konstverk som kostar 800-900 miljoner kronor.
– Annars tycker man det är väldigt mycket pengar när någon vill betala 26 miljoner kronor för en Zorn-tavla.
– Men det är ju småpengar egentligen jämfört med prisnivåerna utomlands.
Vet man vem köparen av Zorn-tavlan var?
– Nej, det är väl ganska svårt att veta.
– Man har väl ett hum om vilka som är intresserade.
– Och när det dyker upp något exceptionellt verk, så blir det ofta väldigt svårt.
– Det finns folk som kanske aldrig har köpt konst förut, men som har mycket pengar och blir trollbundna och tycker en viss tavla är den finaste som sett.
– De tänker att det är tillfällen som styr, och vill plötsligt ha en viss tavla.
– Då blir det ”plånböckernas kamp”.
Vet du några namn på tänkbara köpare?
– Jag kan inte direkt peka på några.
– Men jag tror att när det gäller högklassiga konstverk av Strindberg eller Zorns bästa, så finns det ett internationellt köparintresse.
– Det gäller särskilt Strindberg vars konstverk har en större marknad utomlands än i Sverige.
– Han anses vara unik, före sin tid, och ”egen”, vilket är vad konstsamlare letar efter.
– Zorns konstverk å sin sida ser ut som många andra utomlands.
– Den här gruppen konstnärer var ju alla i Paris.
– Det finns många duktiga såsom Sargent eller så som liknar Zorn.
– Men det finns ingen Strindberg.
– Han var unik för sin tid, och modern.
– Inte minst amerikanska muséer är intresserade av Strindbergs konst.
– Det Strindbergs-verk som jag köpte nyligen på ”Bucken” finns det intresse för från amerikanska muséer bland annat.
– Det finns även annat utländskt intresse, men de amerikanska muséerna är en grupp av intresserade.
Den Strindbergs-tavla som Åmell köpte för sin konsthandlarfirmas räkning heter ”Pack-is”.
Prislappen blev 8,4 miljoner kronor vilket inklusive avgifter blev över 10 miljoner kronor.
För ni samtal nu med potentiella köpare av den tavlan?
– Vi för diskussioner med presumtiva kundgrupper såsom muséer och andra intresserade.
Muséer har ofta svårt att själva köpa in konst på auktioner.
– De måste följa en inköpsbudget och ha möten om inköp.
– Det går inte för dem att besluta sig för att köpa in konst på auktion hur som helst.
– Konstinköp för dem måste ligga i vissa perioder.
– Så det tar tid för dem att göra sådana inköp.
– De måste få godkänt av ledningen med finansiering av inköp också.
Du hyser inga tvivel om att du kan sälja vidare ”Pack-is” för ett högre pris än du köpte den för?
– Jag får hoppas att jag får ut mer.
– 10 miljoner kronor var inte så dyrt för den här tavlan.
– Jag tycker den är värd mycket mer, kanske 25-30 miljoner kronor.
– Det finns inget utbud av Strindbergs konst.
– Nyligen såldes en annan Strindbergs-tavla i London för 30 miljoner kronor.
– Den var också ganska svart och mörk.
Vilka är de stora konsthandlarfirmorna i Sverige?
– Det finns bara jag.
– Det finns tyvärr inga andra i Skandinavien över huvud taget.
Allmänheten är välkommen att beskåda den konst som finns till salu på Åmells Konsthandel på Birger Jarlsgatan i Stockholm.
I skrivande stund finns inte ”Pack-is” utställd där.
År 2004 hade Åmell dock Rembrandts tavla ”Minerva in her study” värd över 400 miljoner kronor på sitt galleri.






