Realtid

Rekordintäkter för Porsche

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 sep. 2010Publicerad: 29 sep. 2010

Det tyska bilföretaget ökade intäkterna med 18 procent under sitt senaste år, tack vare nya Panamera-modellen och Kina. Den goda utvecklingen väntas bestå.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det framgår av ett pressmeddelande från Porsche.

Under onsdagen offentliggjordes bilföretagets bokföringsår 2009/2010, och då ökade intäkterna med 18 procent till 7,8 miljarder euro.

– Den rekordstora omsättningen visar tydligt att Porsche är tillbaka i full kraft, säger Porsches vd Michael Macht i pressmeddelandet.

– Porsche kommer också att följa upp den positiva trenden under det innevarande räkenskapsåret.

Särskilt finns förhoppningar på modellerna Cayenne, Panamera, 911 Speedster och 911 Carrera GTS.

De två sistnämnda modellerna har premiär på bilmässan i Paris i början av oktober.

Antalet sålda Porsche-bilar ökade med 9 procent till knappt 82.000 bilar under räkenskapsåret 2009/2010.

Bäst gick det utanför de etablerade marknaderna Europa och Nordamerika.

ANNONS

Utanför de etablerade marknaderna ökade Porsches försäljning med 26 procent till drygt 25.000 bilar.

Och där gick det allra bäst i Kina där ökningen var 48 procent till nästan 12.000 Porsche-bilar under 2009/2010.

Både i Europa och Nordamerika ökade ändå försäljningen, men med låg ökningstakt.

Så här gick de för det olika Porsche-modellerna totalt sett under det gångna räkenskapsåret:

• Cayenne:

Det var den mest sålda Porsche-modellen under 2009/2010 och såldes i knappt 29.000 exemplar.

Det innebär en minskning med 13 procent jämfört med året innan, vilket förklaras med avvaktan inför lanseringen av den nya Cayenne-modellen som skedde våren 2010.

Porsche anser att minskningen är att betrakta som liten mot bakgrund av den nya modell-lanseringen, och pekar på att den nya Cayenne-modellen redan har sålts i nästan 12.000 exemplar sedan lanseringen i maj.

ANNONS

• Panamera:

Porsches nya fyradörrars-sportbil lanserades i september 2009, och såldes i nästan 21.000 exemplar.

• 911:

Försäljningen minskade med 27 procent till knappt 20.000 exemplar under 2009/2010.

Förklaringen är enligt Porsche att sportbils-marknaden totalt sett var generellt fortsatt svag.

Dock har modellmixen förbättrats för 911-försäljningen, med en ökad andel försäljning av turboversionerna som såldes i 4.000-4.100 exemplar under 2009/2010.

• Boxster:

Försäljningen minskade med 11 procent till knappt 12.000 bilar, varav cirka 7.000 Boxster och cirka 5.000 Cayman.

ANNONS

Som tidigare aviserat kommer Mattias Müller att ta över som Porsche-vd från och med den 1 oktober.

Han kommer tidigare från Volkswagen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS