SAS väntas redovisa en brakförlust på runt 4 miljarder kronor för förra året, den största förlusten i bolagets historia.
Rekordförlust för SAS
Mest läst i kategorin
Flygkonjunkturen är på väg ned i källaren och därför tvingas bolaget till fler sparpaket.
SAS har under 2008 tvingats redovisa förluster på drygt 3 miljarder kronor inklusive nedskrivningen av värdet på det blödande dotterbolaget Spanair med två miljarder kronor. Och förlusterna har fortsatt under fjärde kvartalet i fjol.
I fredags kom beskedet att SAS säljer Spanair till en grupp spanska investerare för en euro. Affären innebär, om myndigheterna godkänner den, en förlust på 712 miljoner kronor för SAS.
SAS-piloterna gick nyligen med på sänkta löner och SAS-chefen Mats Jansson sänker sin lön med 600 000 kronor. För kabinfacken handlar det nya avtalet om lönesänkningar eller frysta löner.
Försämringarna av kollektivavtalen ska spara 1,5 miljarder kronor. Men bolaget behöver spara ytterligare 2,5 miljarder kronor enligt SAS-chefen Mats Jansson. Hur det ska gå till väntas SAS redovisa i bokslutsrapporten den 3 februari.
Spekulationerna om ett eventuellt samgående med Lufthansa eller Air France-KLM har hittills bemötts med tystnad. Det kan bero på finanskrisen och osäkerhet kring hur SAS-facken ställer sig till fler besparingar.
– Om villkoren är de rätta kan SAS bli intressant för oss, sade Lufthansachefen nyligen i en intervju med den tyska tidningen Allgemeine Zeitung.
Den snabba försämringen av flygkonjunkturen har de senaste månaderna slagit hårt mot trafiktalen för både SAS och konkurrenterna i spåren av finanskrisen. De lönsamma affärsresenärerna väljer billigare alternativ och SAS beslöt därför i höstas att ställa 33 plan på marken tills vidare.
Inom några år måste delar av den åldrande flygplansflottan bytas ut, vilket kommer att kosta bolaget mycket pengar även om en del plan säkert kommer att hyras.
Flygbranschen beräknas globalt i år göra en sammanlagd förlust på fem miljarder dollar, motsvarande 40 miljarder kronor. Nästa år beräknas förlusterna halveras till 2,5 miljarder dollar, enligt beräkningar från branschorganisationen IATA.
Förlusterna för de europeiska flygbolagen uppskattas till en miljard dollar i år och IATA räknar med en minskning av antalet passagerare med tre procent.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.