Realtid

Rekordexpansion för Rezidor

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 dec. 2010Publicerad: 15 dec. 2010

7200 nya hotellrum i år. Realtid.se har talat med schweizaren Kurt Ritter som är vd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rezidor har sitt huvudkontor i Bryssel men är börsnoterat på Stockholmsbörsen.

I veckan gick bolaget ut med ett pressmeddelande om att hotellbolaget i år öppnar nya hotell med 7200 hotellrum.

Det är mer än det tidigare rekordåret 2009 med 7100 hotellrum och före dess 2008 med 6500 hotellrum.

Realtid.se får tag på vd Kurt Ritter via kontaktpersoner på Rezidor.

Hur många hotell har Rezidor?

– Vi har 311 hotell med 66.132 rum i drift, och så håller vi på att bygga 93 nya hotell med 20.127 rum, säger han.

Äger Rezidor sina hotell till 100 procent?

– Vår affärsmodell är ”tillgångs-lätt”.

ANNONS

– Vi äger inte några av våra hotell, utan driver dem bara.

– Vi ingår driftavtal, hyresavtal och franchisingavtal med ägarna av våra hotell.

Hur ser er geografiska spridning ut?

– Totalt finns vi i 62 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.

– Av våra 311 hotell som är i drift, har vi 56 hotell i Norden, 160 hotell i övriga Västeuropa, 59 hotell i Östeuropa, samt 36 hotell i Mellanöstern och Afrika.

– Vad gäller vår framtida utveckling så fokuserar vi på de unga och framväxande marknaderna i Ryssland/CIS-länderna, samt Afrika.

– I de regionerna finns det en obalans mellan utbud och efterfrågan när det gäller hotell med internationella varumärken, och det finns stor potential i dessa länder tack vare deras naturresurser och att de blir mer och mer stabila.

– Vår strategi har alltid varit att växa av egen kraft utan företagsköp.

ANNONS

– Vi inledde vår verksamhet på vår hemmamarknad (Skandinavien), och expanderade först ut i Europa, därefter i Mellanöstern, och sedan Ryssland/CIS-länderna och Afrika.

– För framtiden är vår strategi en fortsatt organisk och lönsam tillväxt, huvudsakligen genom obundna kontrakt samtidigt som vi bibehåller vår tillgångs-lätta affärsmodell.

Vad har ni för inriktning på era hotell?

– Vår ”portfölj” av hotell-varumärken består av följande:

• Radisson Blu (övre delen av det högre segmentet i bästa lägen)

• Park Inn by Radisson (ett hotellvarumärke i mellansegmentet i andrahands- och tredjehandslägen)

• Hotel Missoni (ett nytt lifestyle-koncept i det högre segmentet i bästa lägen och på semesterorter)

• Regent (ett lyxvarumärke på utvalda bästa lägen)

ANNONS

• Country Inn (ett hotellvarumärke i mellansegmentet, är under utredning och utvecklas inte aktivt).

Hur skulle du vilja beskriva den typ av hotellkunder ni fokuserar på?

– Vår huvudmålgrupp är affärsresenärer i den övre delen av de högre segmentet samt mellansegmentet.

– Men samtidigt så ökar vi vår satsning på semesterresenärer och öppnar hotell på fler och fler semesterorter.

– Det är viktigt att man har en riktig och balanserad kundmix.

Vilka hotellbolag är era huvudkonkurrenter?

– Det skiljer sig mellan våra olika hotellvarumärken:

• För Radisson Blu är konkurrenterna Hilton, Marriott, Sheraton och Sofitel.

ANNONS

• Park Inn: Holiday Inn, Novotel och Scandic.

• Hotel Missoni: Bulgari, Armani och W.

• Regent: Four Seasons, Ritz Carlton.

• Country Inn: Ibis.

Hur skiljer sig Rezidors hotell från era konkurrenter?

– Alla våra hotell har visionen och missionen ”Yes I can!”, vilket är en väldigt speciell och unik servicefilosofi och attityd.

– Våra anställda försöker hitta individuella lösningar till varje tänkbart problem, och försöker göra det där lilla extra.

– En utredning på hotellskolan i Lausanne i Schweiz bevisade att ”Yes I can!”-temat verkligen fungerar, och leder till nöjdare gäster och anställda.

ANNONS

Vilka är nyckelfaktorerna för att lyckas i hotellbranschen anser ni?

– Nyckeln till framgång är service – service som erbjuds av folk med rätt attityd.

Vad har Rezidor för finansiella mål?

– Vi har ett mål om att ha en ebitda-marginal på minst 12 procent.

Ebitda-marginalen är ebitda-resultatet/intäkterna, där ebitda-resultatet utgörs av rörelseresultatet före avskrivningar (Earnings Before Interest rates, Taxes, Depreciation and goodwill Amortization). Förenklat kan man säga att ebitda-marginalen är vinstmarginalen helt enkelt.

– Sedan ska vi även fokusera ytterligare på vår tillväxtstrategi som innebär en lönsam tillväxt genom obundna kontrakt och en satsning på tillväxtländer.

Vilka är de viktigaste frågorna just nu för Rezidors företagsledning?

– Rezidor trodde på tillväxt även under den globala nedgången då många konkurrenter istället valde att konsolidera sina verksamheter.

ANNONS

– Vårt huvudfokus är nu att ytterligare bibehålla detta momentum, och att starkt följa vår tillväxtstrategi.

– Vi koncentrerar vår utveckling på Ryssland/CIS-länderna samt Afrika, där vi har kompletta regionkontor med enorm lokal kompetens.

– Och vi växer även på djupet på våra europeiska hemmamarknader, exempelvis i Sverige där vi öppnar Radisson Blu Stockholm Waterfront samt nya Park Inn by Radisson i exempelvis Malmö, Lund och Helsingborg.

Finns det någon fördel för Rezidor att köpa andra bolag?

– Givetvis är vi öppna för affärer för att utöka vår portfölj av hotellvarumärken, men vi vill inte kommentera affärer där vi ännu inte har skrivit på avtal.

– Vi gjorde en stor och viktig affär tidigare i år, då vi tog över Reval Hotels som är den största hotellkedjan i Baltikum.

– Sådana affärer med bolag som är i linje med vår vision och strategi, innebär en ”perfekt passform” för oss.

Och kan det tänkas att Rezidor självt blir uppköpt?

ANNONS

– Det är snarast en fråga för andra hotellbolag.

Grattis till rekordhög expansionstakt under 2010. Vad är det för hotell ni har öppnat?

– Vi uppför nya hotell och omvandlar även tidigare hotell vilket ger omedelbara kassaflöden.

– Under perioden 2008-2010 utgjordes 40 procent av våra nyöppnade hotell omvandlingar av tidigare hotell.

– Park Inn erbjuder extremt effektiva omvandlingspaket, och är vår ”bästsäljare”.

– Men Radisson Blu möjliggör också framgångsrika och högkvalitativa omvandlingar av hotell i den övre delen av det högre marknadssegmentet.

Vilka tankar hade ni inför de nya hotell ni öppnade under 2010?

– Det övergripande målet har alltid varit att ha en diversifierad portfölj som balanserar risk och belöning.

ANNONS

– Det innebär att vi behöver ha rätt mix mellan klassiska affärshotell, flygplatshotell, semesterorter, lifestylehotell och så vidare.

– För Rezidor är det även viktigt att arbeta med en relativt liten men väldefinierad portfölj av hotellvarumärken.

– Vårt credo är att ”det som du inte kan förklara, kan du inte heller sälja”.

– Vi gillar inte enorma portföljer av hotellvarumärken med dussintals hotellvarumärken som egentligen inte skiljer sig åt.

Hur många nya hotell räknar Rezidor med att öppna under kommande år?

– Vi planerar för hotell med över 20.000 hotellrum under de kommande tre åren.

– De hotellen ligger i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Hur har Rezidors utveckling varit de senaste åren?

ANNONS

– 2010 är vårt tredje rekordår vad gäller nya hotellöppningar, så det har varit en framgångsrik utveckling.

– Vi har klarat oss igenom den globala nedgången tack vare ett ambitiöst och effektivt kostnadsbesparingsprogram med 36 miljoner euro i sparade kostnader under 2009.

– Och under krisen lyckades vi även lansera vårt nya hotellvarumärke Hotel Missoni i juni 2009.

Vilka visioner finns det för Rezidor för de kommande 5-10 åren?

– Vi vill förbli ett av de snabbast växande hotellbolagen i världen.

– Carlson har en ägarmajoritet i Rezidor, och äger även våra kärn-hotellvarumärken Radisson och Park Inn. Och tillsammans med Carlson arbetar vi på en global genomgång av hotellvarumärkena Radisson och Park Inn för att se till att vi har globalt enhetliga, attraktiva och moderna varumärken.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]