Någon ekonomisk kris syns inte till i den italienska sportbilstillverkaren siffror för 2008. Vinsten ökade kraftigt.
Rekordår för Lamborghini

Mest läst i kategorin
Det framgår av ett pressmeddelande från Lamborghini som numera ingår i Volkswagen-koncernen.
Lamborghini sålde 2.430 bilar i fjol, vilket var en ökning med bara 1 procent.
I pengar innebar det en omsättning på drygt 5 miljarder kronor, vilken ökade med 2-3 procent.
Men vinsten före skatt ökade med 25-30 procent till över 600 miljoner kronor.
Lamborghini betonar att ökningarna 2008 kommer efter det redan fantastiska året 2007.
De ekonomiska förutsättningarna beskrivs av Lamborghini som att de ändå varit ”utmanande”, men tillväxten var stark i Mellanöstern och i större asiatiska länder – särskilt Kina.
Inför 2009 uppges Lamborghini inte vara opåverkat av krisen.
Nu är strategin att ha hösta möjliga disciplin vad gäller investeringar och kostnader, och att successivt anpassa produktionstakten för att spegla marknadsutvecklingen.
Av Lamborghinis 1.000 anställda har nu 300 fått minska sin arbetstid till korttidsarbete.
Målet för 2009 läggs enligt pressmeddelandet nu på den relativt modesta nivån att Lamborghini ska visa vinst.
Den långsiktiga ambitionen kvarstår att fortsätta investera i produktutveckling och lansera en ny bilmodell per år.
I detta verkar det dock ingå varianter på de befintliga huvudmodellerna Gallardo och Murcielago.
Senast har Lamborghini lanserat den öppna Gallardo-versionen Spyder och den ännu kraftfullare Murcielago-versionen Superveloce.
Supervelocen presenterades på bilmässan i Genève i början på mars, och kommer att börja levereras till de första länderna de närmaste veckorna.
Lamborghinis försäljning i USA minskade i fjol med 20 procent till 741 bilar.
USA:s andel av försäljningen minskade därmed från nästan 40 procent till drygt 30 procent.
Samtidigt dubblade försäljningen i Kina, men det är fortfarande från låga nivåer till 72 bilar.
I Mellanöstern var det särskilt Förenade Arabemiraten som drog. Regionen där ökade försäljningen från 100 till 166 Lamborghini-bilar.
Försäljningen i Europa beskrivs trots allt vara stabil, och på hemmamarknaden Italien var det en ökning med 10 procent till 230 bilar.
Italien blev därmed Lamborghinis näst största land.






