Realtid

Reklammarknaden lyfter internationellt

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 sep. 2004Publicerad: 09 sep. 2004

I Sverige låter tillväxten dock vänta på sig enligt Carats sverigechef.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den internationella mediekoncernen Aegis Group, ägare av mediebyrån Carat, skriver nu upp sina tillväxtprognoser för den globala reklamförsäljning för 2004 till 5,7 procent.

Ökningen drivs främst av den amerikanska och de europeiska marknaderna. Asien har också en stark tillväxt. Mest positiv är utvecklingen för reklamförsäljning på internet, vilken förväntas stiga med 15 procent under 2004.

Aegis Group tror även på en stark tillväxt på 5 procent under 2005. Prognosen baseras på tidiga indikationer från kunder samt på makroekonomiska faktorer. Osäkerheten kring det amerikanska presidentvalet och stigande oljepriser lämnar dock vissa frågetecken inför framtiden.

I Sverige ser det dock dystrare ut. Prognosen för 2004 är att reklamförsäljningen förblir oförändrad. Carats svenske vd Göran af Klercker ser inte någon tillväxt under detta år för traditionella medier som tidningar, tv och annonser.

– Däremot sker det en kraftig tillväxt inom nya kanaler som direktmarknadsföring och event-marketing. Internetmarknadsföringen i Sverige ökar också kraftigt och har under en lång tid haft tvåsiffriga tillväxttal, säger Göran af Klercker.

Den långsamma återhämtningen i Sverige förklarar Göran af Klercker med att svackan varit djupare här än på andra håll och att startsträckan därför är längre. Under 2005 tror han på tillväxt, även om han inte vågar på att säga någon bestämd siffra.

– Det blir nog bara ensiffrig tillväxt skulle jag tro, avslutar Göran af Klercker.

I januari svarade 58 procent av Reklamförbundets medlemmar i en enkätundersökning att de trodde marknaden skulle ha lyft inom 6 månader. Med facit i hand visade sig deras prognoser varit allt för optimistiska.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]