I Sverige låter tillväxten dock vänta på sig enligt Carats sverigechef.
Reklammarknaden lyfter internationellt
Mest läst i kategorin
Den internationella mediekoncernen Aegis Group, ägare av mediebyrån Carat, skriver nu upp sina tillväxtprognoser för den globala reklamförsäljning för 2004 till 5,7 procent.
Ökningen drivs främst av den amerikanska och de europeiska marknaderna. Asien har också en stark tillväxt. Mest positiv är utvecklingen för reklamförsäljning på internet, vilken förväntas stiga med 15 procent under 2004.
Aegis Group tror även på en stark tillväxt på 5 procent under 2005. Prognosen baseras på tidiga indikationer från kunder samt på makroekonomiska faktorer. Osäkerheten kring det amerikanska presidentvalet och stigande oljepriser lämnar dock vissa frågetecken inför framtiden.
I Sverige ser det dock dystrare ut. Prognosen för 2004 är att reklamförsäljningen förblir oförändrad. Carats svenske vd Göran af Klercker ser inte någon tillväxt under detta år för traditionella medier som tidningar, tv och annonser.
– Däremot sker det en kraftig tillväxt inom nya kanaler som direktmarknadsföring och event-marketing. Internetmarknadsföringen i Sverige ökar också kraftigt och har under en lång tid haft tvåsiffriga tillväxttal, säger Göran af Klercker.
Den långsamma återhämtningen i Sverige förklarar Göran af Klercker med att svackan varit djupare här än på andra håll och att startsträckan därför är längre. Under 2005 tror han på tillväxt, även om han inte vågar på att säga någon bestämd siffra.
– Det blir nog bara ensiffrig tillväxt skulle jag tro, avslutar Göran af Klercker.
I januari svarade 58 procent av Reklamförbundets medlemmar i en enkätundersökning att de trodde marknaden skulle ha lyft inom 6 månader. Med facit i hand visade sig deras prognoser varit allt för optimistiska.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.