Realtid

Reklammarknaden fortsätter växa

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 maj 2007Publicerad: 10 maj 2007

Den glödheta konjunkturen innebar att reklammarknaden växte med 8 procent under första kvartalet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sammanlagt uppgick medieinvesteringarna till 7,2 miljarder kronor enligt statistik från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Det var bättre än väntat, även om tillväxten var något lägre jämfört med de föregående kvartalen.

Annonser på internet växte mest eller med drygt 40 procent, jämfört med första kvartalet förra året. Därmed står nätannonserna för 12 procent av den sammanlagda reklammarknaden.

Annonserna i morgontidningarna ökade med 8 procent. Landsortstidningarna ökade med 9 procent och storstadspressen med 7 procent.

Annonseringen i radio och tv som under förra året redovisade stabila ökningstal har nu börjat stagnera. Tillväxten under första kvartalet blev 3 procent.

Även tillväxten för direktreklamen har börjat mattas och ökningen var något sämre än snittet för reklammarknaden enligt IRM.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS