Den glödheta konjunkturen innebar att reklammarknaden växte med 8 procent under första kvartalet.
Reklammarknaden fortsätter växa

Mest läst i kategorin
Sammanlagt uppgick medieinvesteringarna till 7,2 miljarder kronor enligt statistik från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
Det var bättre än väntat, även om tillväxten var något lägre jämfört med de föregående kvartalen.
Annonser på internet växte mest eller med drygt 40 procent, jämfört med första kvartalet förra året. Därmed står nätannonserna för 12 procent av den sammanlagda reklammarknaden.
Annonserna i morgontidningarna ökade med 8 procent. Landsortstidningarna ökade med 9 procent och storstadspressen med 7 procent.
Annonseringen i radio och tv som under förra året redovisade stabila ökningstal har nu börjat stagnera. Tillväxten under första kvartalet blev 3 procent.
Även tillväxten för direktreklamen har börjat mattas och ökningen var något sämre än snittet för reklammarknaden enligt IRM.