Att följa regler kan vara dyrt. 16 miljarder kronor om året kostar det sammanlagt för livsmedelsbranschen och bygg- och fastighetsbranschen, enligt Nutek.
Regler kostar företag 16 miljarder
Mest läst i kategorin
På regeringens uppdrag mäter Nutek sedan 2004 företagens administrativa kostnader.
Att följa regelverken är dyrast inom livsmedelsområdet. Kostnaden uppgår till 8,4 miljarder kronor för företagen. Av de 148 lagar och regler som mätts kostar områdena hygien, riskhantering, offentlig kontroll och märkning mest.
Inom bygg- och fastighetsområdet har kostnaderna för att följa 72 lagar och regler mätts och de uppgår till 7,2 miljarder kronor. Det kommunala planmonopolet har stor betydelse för branschen och med 291 kommuner innebär det i praktiken också 291 olika verkligheter att ta hänsyn till för företagen, skriver Nutek.
Att samla in statistik upplevs oftast som det mest besvärliga. Men kostnaden för det är lägst, eller 338 miljoner kronor.
Tidigare har Nutek gjort mätningar inom områdena skatt, miljö, jordbruk och arbetsrätt. Där blev de sammanlagda administrativa kostnaderna för företagen nära 35 miljarder kronor.
Regeringens mål är att sänka de administrativa kostnaderna för företagen med 25 procent fram till 2010. I höst kommer Nutek med den första beräkningen av hur kostnaderna utvecklats över tid.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.