Svenska regeringen andas viss optimism kring Saabs chanser att få EIB-lån.
Regeringen kräver mer av Saab
Mest läst i kategorin
Men, Koenigsegg Group måste knyta tätare band med kinesiska BAIC för att inte allt ska falla.
Jöran Hägglund, statssekreterare på näringsdepartementet, har de senaste dagarna inte fått någon återkoppling från Europeiska investeringsbanken (EIB) om hur den ställer sig till Saab Automobiles lån på drygt fyra miljarder kronor.
Om EIB skulle luta åt att säga nej krävs omedelbar information anser han.
– Ett nej innebär någon typ av förändring. Om de säger ja är det inget konstigt, säger han till TT.
TT: Räknar ni med ett ja?
– Man har en låneansökan och en process i syfte att den ska beviljas och vi har inte räknat med något annat. Sedan har vi vår process om att förhandla om statliga garantier, säger han.
Jöran Hägglund konstaterar att Saabs affärsplan är bättre sedan det har kommit in en privat finansiär. Han syftar då på att Saabs tänkta nya ägare Koenigsegg Group har skrivit en avsiktsförklaring, ett så kallat MOU, med kinesiska Beijing Auto, BAIC, som ska skjuta till de pengar som saknas.
Men det krävs mer.
– Det faktum att det finns ett MOU med en kinesisk investerare är inte tillräckligt. Det måste finnas mer färdiga avtal som visar att pengarna verkligen kommer.
Innan dess tänker inte regeringen gå till EU-kommissionen och göra en så kallad notifiering som formellt startar kommissionens utvärdering. Utan ett godkännande därifrån kan inga lånepengar betalas ut. Ett tydligare avtal med BAIC är väsentligt också för att staten ska kunna ge de nödvändiga lånegarantierna.
Saab kan få vänta i månader på pengar. Även om lånet beviljas.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.