<pufftextlänk>Flyttföretaget Nobel Van Lines i USA har satt Alfred Nobels medalj på sina lastbilar.</pufftextlänk> Realtid.se ringde upp ägaren för att berätta att så får man inte göra.
Realtid.se räddar Nobels varumärke

Mest läst i kategorin
– Vi ville att vårt företag skulle se lika bra ut som en nobelpristagare, säger ägaren Mr Wani. Och vi tänkte på ordet ”nobel”.
Därför döpte Wani sin flyttfirma till Nobel Van Lines och la in Nobelprisets medalj i loggan.
När Realtid.se berättar att det är varumärkesintrång så blir Mr Wani mycket förvånad och undrar hur man kan veta att medaljen är varumärkesskyddad.
– Vi sökte på Alfred Nobel på Google och fick bland annat upp den här medaljen. Där står ingenting om att det är ett varumärke, säger han. Men vi ska givetvis ta bort den om vi måste göra det.
Vad han ska sätta dit istället vet han inte.
Det var svensk-amerikanen Alex Hart som fick syn på Nobel Van Lines lastbilar i Miami.
– Jag tänkte direkt att det här kan inte vara rätt, säger han.
Bildbevisen skickade han till Nobelstiftelsen som snabbt reagerade.
– Vi har skickat iväg ett varningsbrev i dag, säger Jonna Pettersson, pr-ansvarig på Nobelstiftelsen till Realtid.se.
Varumärkesintrång är ett vanligt förekommande problem för Nobelstiftelsen som ständigt bevakar överträdelser.
– Nobel Van Lines är ett bra exempel på hur företag använder vårt varumärke felaktigt. Namnet Nobel kan vi inte ta patent på men just att de använder medaljen på det där sättet – det kan vi komma åt, säger Jonna Pettersson.
Hitills i år har Nobelstiftelsen fått in mellan fem och sex fall där någon avsiktligt har försökt att använda sig av Nobels goda renommé.
– Vi har många fall i just USA, säger Jonna Pettersson. Antagligen beror det på de många amerikanska pristagarna.
Det är väldigt få fall som leder till någon process.
Enligt proceduren skickar Nobelstiftelsen först ett varningsbrev där man uppmärksammar vederbörande om att de använder varumärket på ett otillåtet sätt, och uppmanar dem att göra ändringar.
– Ofta räcker det med att skicka ett eller flera varningsbrev. För det mesta handlar det om okunskap och vi brukar utgå från att folk använder våra varumärken i god tro, säger Jonna.






