Huvudägarna och styrelsen i Readly anser att det är en lämplig tidpunkt att bredda bolagets aktieägarbas och ansöka om notering på Nasdaq Stockholm.
Readly redo för börsen
Mest läst i kategorin
Nasdaq Stockholm har bedömt att Readly uppfyller gällande noteringskrav. Nasdaq Stockholm kommer att godkänna en ansökan om upptagande till handel av Readlys aktier på Nasdaq Stockholm, under förutsättning att vissa villkor uppfylls, däribland att Readly inkommer med en sådan ansökan och att spridningskravet är uppfyllt. Den tänkta noteringen är, givet tillåtande marknadsförutsättningar, förväntad att ske innan slutet av september 2020. Det framgår av ett pressmeddelande.
Det tänkta erbjudandet förväntas omfatta en nyemission av aktier i Readly som beräknas inbringa cirka 450 miljoner kronor före transaktionskostnader samt en försäljning av befintliga aktier från existerande aktieägare.
Befintliga aktieägare Swedbank Robur, Tredje AP-fonden (AP3) och Consensus Småbolagsfond, tillsammans med nya investerare TIN Fonder, Handelsbanken Fonder, C WorldWide Asset Management, Skandia Fonder och Skandia Liv (tillsammans “Cornerstone-investerarna”) har åtagit sig, förutsatt vissa villkor, att förvärva aktier i Erbjudandet upp till 390 miljoner kronor.
– Idag är det en väldigt spännande dag för oss på Readly. Vi har byggt Readly för att leda digitaliseringen av magasinbranschen och förändra hur människor läser magasin – och idag kan vi stolt konstatera att Readly är marknadsledare i Europa inom digitala prenumerationer för magasin med användare i över 50 länder och lokalt innehåll från våra 11 aktiva marknader. Samtidigt är digitaliseringen av magasinmarknaden fortfarande i ett tidigt skede med en digital penetration på under 20 procent. Readly erbjuder en mycket uppskattad läsupplevelse genom en ”all-you-can-read”-prenumeration, vilket är den modell som konsumenter föredrar idag. I samarbete med över 800 förlag erbjuder Readly en bred portfölj av inspirerande, underhållande och informativt innehåll. Noteringen ger oss en förbättrad tillgång till kapitalmarknaden vilket kommer att ytterligare understödja vår fortsatta tillväxtsresa och förmåga att stärka vår marknadsledande position. Vi ser fram emot att ta nästa steg på den resan tillsammans med både befintliga och nya aktieägare i Readly, säger Maria Hedengren, Readlys vd.
– Readly har varit ett privat bolag sedan starten 2012, och nu anser huvudägarna och styrelsen att det är rätt tidpunkt för Readly att noteras. Readlys mål att vara nummer ett inom digitala magasin möjliggörs av vår tydliga och skalbara affärsmodell, och vi kommer att vara fortsatt fokuserade på att växa på våra elva aktiva marknader så som Tyskland, Storbritannien och Sverige, samt att fortsätta expandera till nya marknader. Jag är övertygad att Readly som noterat bolag är perfekt positionerat för att fortsätta transformera magasinmarknaden som är värd över 73 miljarder dollar, säger Patrick Svensk, Readlys styrelseordförande.
Readly grundades 2012 och är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Readly erbjuder kunder en digital prenumerationstjänst av magasin med innehåll från tredjepartsförlag. Produkten är tillgänglig online eller via en app som kan laddas ned på alla större operativsystem. Mot en fast månadsavgift får Readlys prenumeranter obegränsad tillgång till kvalitetsinnehåll från cirka 800 förlag och redaktioner och Bolaget har sedan tjänsten lanserades haft en stor ökning av antalet fullt betalande prenumeranter. Readlys huvudmarknader Tyskland, Storbritannien och Sverige, svarade tillsammans för cirka 85 procent av Bolagets nettoomsättning under första halvåret 2020. Readly har prenumeranter i fler än 50 länder samt avtal med förlag för att erbjuda lokalt innehåll i elva av dessa länder. Vidare tillhandahåller Readly magasin på 17 språk.
Readlys totala intäkter har växt kraftigt de senaste åren och bolagets totala intäkter uppgick till 265 miljoner kronor 2019. Totala intäkter har ökat med en årlig genomsnittlig tillväxt om 44 procent under perioden 2017 till 2019 och samtliga av Readlys huvudmarknader hade en positiv organisk tillväxt under motsvarande period.
Den globala magasinmarknaden innebär en betydande möjlighet för Readly då marknaden uppgår till 73 miljarder dollar (2019). Den digitala magasinmarknaden (både utgåvor och annonsering) uppgår till 15 miljarder dollar, motsvararande 20 procent av hela marknaden, där den digitala andelen ökar för varje år.
Bolagets totala intäkter uppgick till 264,7 miljoner kronor 2019 och under perioden 2017 till 2019 växte Readlys totala intäkter med en årlig genomsnittlig tillväxt om 44,4 procent. Mellan 2017 och 2019 förbättrade Readly sin bruttomarginal från 26,2 procent till 31,3 procent och sin täckningsgrad från minus 11,6 procent till minus 6,2 procent. Readly strävar efter att successivt förbättra dessa nyckeltal de närmaste åren. Affärsmodellen har en inbyggd skalbarhet med sin integrerade teknologiplattform, centraliserade organisation och ett välutvecklat nätverk tillsammans med prenumeranter, förlag och partners. Mot bakgrund av detta har Readly goda förutsättningar på medellång sikt att öka tillväxten utan betydande investeringar i organisationen.
Bolaget tror att efterfrågan på digitala innehåll kommer att fortsätta öka och att Readly har en nyckelroll i digitaliseringen av magasinindustrin. Readlys strategiska tillväxtplan bygger på sex pelare:
¨Readly planerar att expandera till nya geografiska marknader inom och utanför Europa. För att genomföra framgångsrika lanseringar tillämpar Readly ett systematiskt tillvägagångssätt baserat på erfarenheter från tidigare expansioner.
Readly utvecklar ständigt ny funktionalitet och utforskar nya möjligheter att generera ytterligare intäkter. Bolaget utvecklar för närvarande sin egna teknologi Readly Ads, vilken förenar det bästa av offline- och onlineannonsering med dynamiska annonser samt Readly Insight som använder över 25 miljarder datapunkter för att ge förlagen möjlighet att anpassa och utforma sitt framtida innehåll.
Bolagets finansiella mål på medellång sikt är upprätthålla en organisk tillväxtnivå om 30–35 procent per år. På lång sikt, uppnå en bruttomarginal om 35 procent.
Likviden som bolaget erhåller från emissionen av nya aktier om 450 miljoner kronor kommer att användas till marknadsföring för ökad varumärkeskännedom, geografisk expansion, konverteringsmarknadsföring, produktutveckling och allmänna bolagsändamål.
Aktierna kommer att erbjudas till kvalificerade investerare i Sverige och internationellt samt till allmänheten i Sverige.
Cornerstone-investerarna har åtagit sig, förutsatt vissa villkor, att förvärva aktier i erbjudandet upp till 390 miljoner kronor.
ABG Sundal Collier är Sole Global Coordinator och Sole Bookrunner, och Handelsbanken Capital Markets är Lead Manager. STJ Advisors är finansiell rådgivare till bolaget. Baker McKenzie är legal rådgivare till bolaget, och White & Case är legal rådgivare till Sole Global Coordinator och Lead Manager. Gentemot allmänheten kommer Avanza att agera Retail Manager och Nordnet att agera Selling Agent.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.