Ser man att någon gör fel på Linkedin ska man inte vara rädd för att säga till. Det menar experten Linda Björck och ger samtidigt sina 6 bästa tips på hur man använder kanalen på rätt sätt.
Rätt och fel på Linkedin
Mest läst i kategorin
Linda Björck är expert på marknadsföring i sociala medier. Hon förklarar att eftersom Linkedin är ett affärsnätverk är kravet på bra och relevant innehåll högre än till exempel på Facebook.
– Med tanke på att det är mer än två miljoner användare på Linkedin i Sverige så är det all idé att vara där. Det absolut första du ska börja med är att se till att hela din profil är komplett ifylld med ett proffsigt foto, säger hon.
– Genom återkommande aktiviteter i kombination med bra inlägg och att vara hjälpsam kan du sedan bygga upp ditt personliga varumärke.
Det gäller dock att tänka till innan man lägger upp något. Allt passar inte.
– Det jag ser är att citat börjar komma mer och mer på Linkedin. Det har varit väldigt vanligt på Facebook och Instagram och jag tycker de hör bättre hemma där än på Linkedin.
Linda brukar säga till när hon ser något som är helt tokigt.
– Nyligen såg jag ett företag som använde en privat profil. Jo, det förekommer faktiskt! Då skickade jag ett meddelande till dem, alternativet är att anmäla profilen på Linkedin. Det som gjorde mig förvånad var att med denna ”privata företagsprofilen” hade jag nästan 100 gemensamma kontakter. Så titta en extra gång vem du tackar ja till på Linkedin.
Hon uppmanar alla att följa hennes exempel och säga till om något är fel.
– Gärna i ett privat meddelande. De som jag har sagt till har uppskattat det, säger Linda Björck.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.