Realtid

Pub vill bli Sveriges rockiga svar på Colette i Paris

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 aug. 2008Publicerad: 29 aug. 2008

The Casbah heter varuhuset Pubs nya satsning. Modebilderna är portade. Hela våning två går nu i svart, inspireras av skivomslagsestetik och får en vinbar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1.200 kvadratmeter mode. Varsamt ljussatt för att inredningen, som går nästan helt i svart, ska komma till sin rätt.

Inte en modebild så långt ögat kan nå. Med ett namn som hämtats både från det arabiska ordet för ”gamla stan” och från låten Rock the Casbah av modeförebilderna i rockbandet The Clash.

– Det blir ett helt nytt koncept. Vi kommer att föra både etablerade varumärken som finns på modemarknaden men också nya uppstickare som kanske inte syns lika mycket. Eftersom Casbah syftar på en marknadsplats så ingår det i konceptet att besökaren ska kunna ta det lugnt, inte nödvändigtvis handla, säger varuhuschef Andreas Gustafson.

The Casbah invigs i dag i våningsplan 2 på varuhuset Pub. Varuhuset vid Hötorget i Stockholm har funnits i olika form sedan slutet av 1800-talet. Greta Garbo har arbetat där som expedit och så sent som i fjol fick en unik Velvet Underground-utställning ett hem utanför New York på Pub.

Det nya ”multibrandkonceptet” The Casbah ska enligt personerna bakom satsningen följa i liknande spår.

– Vårt koncept är i grunden Colette goes rock´n´roll. Varuhuset Colette i Paris är ju väldigt cleant, starkt minimalistiskt – men också väldigt dyrt. Ett helhetskoncept som vi inspirerats av men där vi gör vår egen twist. I det här fallet finns det ju andra aktörer som är inne med oss på ytan. Det kan vara allt från rena kläder till assecoarer till dofter till teknik och även musik, säger Janne Strandberg, marknadschef på Pub.

– Vi kommer inte att ha en enda modebild i butiken. Åtminstone inte i den traditionella formen, med en modell i kläder och så där. Vi jobbar med imagebilder som bygger på en känsla. Det kan vara ett träd, ett hus, en blomma. Typiska symbolbilder. En av de största inspirationskällorna är pop- och rockvärlden, i synnerhet av skivomslag, säger Janne Strandberg.

Strandberg glider in i ett långt och engagerat samtal om det stilbildande Manchesterskivbolaget Factory Records omslagsdesigner Peter Saville. Mannen som gjorde omslagen åt Joy Division, New Order och så vidare.

ANNONS

Det kan ju behövas, tänker Realtid.se-reporten. Just nu verkar det byggarbetsplatsen Pub mest inspirerad av tyska bandet Einstürzende Neubauten, som blev kända för att spela på borrmaskiner och skrot.

Janne Strandberg förtsätter att prata om det visuella, om design:

– I dag kan ett företag byta logga och man vet inte vad den står för. Det är ju okej om man är HM och har en sådan budget. Men inom mode måste man bygga en egen identitet. Mode och bilar är de två mest konservativa branscherna – och mode är värst.

Priserna kommer att ligga i det övre mellanklassegmentet – inga cash, ba. Bland varumärkena som kommer att finnas på The Casbah märks Boss Orange, Blank, Hunky Dory, Twist & Tango, Stellanova, Hope, Caia Of Sweden, Munthe Plus Simonsen, Hilfiger Denim, Shoos, Day och Samsøe & Samsøe.

Sammanlagt 40 märken som ska samsas med som redan tagit plats på Pub.02, som Oscar Jacobsson, Twilfit, Moisie och City Ur.

”Livsstilsvaruhus”, upprepar herrarna bakom The Casbah gång på gång, ”Livsstilsvaruhus”.

Någon pub kommer det inte att finnas i varuhuset men väl en bar.

– Det kommer att finnas en espresso- och vinbar där kunderna kan hänga efter att ha kollat in utbudet. Just nu är Pub en byggarbetsplats och kommer att så vara. Nästa vecka stänger vi hela plan 3, bygger om det och öppnar i början av nästa år, enligt varuhuschef Andreas Gustafson.

ANNONS

Pub i sin helhet beräknas stå klart till våren 2009.

Om The Casbah går i svart blir det ännu mörkare om en månad. Då öppnar nämligen Operating Space, högst upp i varuhuset, en ambitiös utställning om fenomenet death metal. Satanistiskt högljudda, långhåriga och beklädda med vassa nitar intar dödshårdrockarna då planet närmast himlavalvet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS