Försäkringsintäkterna fortfarande "otillfredsställande".
Privatlån driver Insplanet
Mest läst i kategorin
Bonnier-delägda försäkringsförmedlaren Insplanet ökade intäkterna under årets första kvartal med 15 procent till 20 miljoner svenska kronor. Det framgår av bolagets kvartalsrapport.
Rörelseresultatet uppgick under kvartalet till 2,3 miljoner kronor vilket motsvarar en rörelsemarginal om 12 procent. Resultatet efter skatt var 1,8 miljoner kronor, jämfört med 600.000 vid samma period förra året.
Bolaget växer inom området privatlån som drivs av egna varumärket MyLoan, men uppvisar minskade volymer på försäkringssidan.
”Inom produktområde försäkring är situationen fortsatt utmanande även om vi kan se en stabilisering i nytecknad premievolym, om än på otillfredsställande låga nivåer”, skriver vd Daniel Soussan i rapporten.
Nyförsäljningsintäkterna steg med 24 procent till 17,6 miljoner kronor.
Privatlån fortsätter att utvecklas positivt och Insplanet planerar att fortsätta med marknadsföringsåtgärder för att öka kundbasen och kundinflödet vid digitala kanaler.
”I huvudsak tillskriver vi vår allt starkare position inom privatlån med att vår organisation fortsätter att ha ett högt tempo i kombination med erfarenheten och stödet från Insplanet som gör att resurser snabbt kan allokeras vid behov”, säger Soussan.
Samtidigt bedöms läget för området försäkring vara fortsatt utmanande på kort sikt, på grund av höga kundanskaffningskostnader och slutfasen av konsolideringsvågen bland försäkringsbolagen under det senaste året.
”Vi tycker oss dock kunna se tydliga ljusglimtar inom båda dessa områden som snabbt kan ändra förutsättningarna till det bättre,” skriver bolaget i rapporten.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.