<pufftextlänk>Boråsbaserade märket Morris har på två och ett halvt år tagit steget in i ett 50-tal butiker i Sverige och på andra platser i Europa.</pufftextlänk> Just nu packas en efterfrågad kollektion till Japan och inom två år är det tänkt att en tjejkollektion med de preppy kläder ska presenteras.
Preppyframgång för Morris

Mest läst i kategorin
– Vi gör en modern högkvalitativ produkt inom nischen med bakgrund inom preppy, men vi gör det på ett råare sätt, säger ägaren och grundaren till Morris, Janne Alsén.
Tillsammans med Erik Nygren, i dag försäljningschef, startade han Morris hösten 2004. Tanken var att nå en yngre målgrupp än de redan mogna varumärkena.
– Polo Ralph Lauren och Gant har redan en publik som är 40 plus, och vi utgår ifrån en klassisk stil men utvecklar den. Som med chinos, som vi slagits med sedan första dan och som börjat lossna nu. Vi gör dem med en modern låg midja, smal fotvidd och långt ifrån Dockers, om du förstår vad jag menar? Det man ser gubbarna gå i…
I Sverige säljs Morris kläder i omkring 55 butiker, bland annat på NK i Stockholm. Men försäljningen ökar även i Norge och Danmark samt i Benelux där Morris senast valde att börja sälja sina kläder.
– Genomsnittskonsumenten är mellan 20 och 30 år, men vissa produkter, som t-shirts, har jag sett de som är under 20 som bär också.
Den närmaste framtiden väntar, förutom ett försök i Japan, även en preppy tjejkollektion.
– Inom det kommande året är tanken att vi ska öppna en egen butik i Stockholm och Göteborg också, berättar Janne Alsén.
Vad säljer bäst just nu?
– Stickat går bra, cardigans och slipovers.
Jag såg på er hemsida att kläderna är rätt färgglada…
– Ja, det kännetecknar oss lite. Hösten vi går in i nu är lite murrigare, men till våren är färgen tillbaka i sin fulla utblomning. Det var tufft med färg i starten men nu har vi en väldig medvind i det.