<pufftextlänk>Fem miljoner brev och paket. Så många försändelser generade handeln på auktionssajten Tradera förra året, säger Jonas Nordlander, Traderas vd.</pufftextlänk> Men Posten vägrar att ge Tradera någon liknande rabatt på paket som eBays tyska kunder får i Tyskland.
Postlagen missgynnar Tradera
Mest läst i kategorin
Postlagen som är skriven innan fenomenet internetauktioner dök upp är formulerad så att traditionella postorderföretag kan damma hem stora rabatter, men för Tradera är det stopp.
Tradera försöker dock förhandla med Posten.
–Vi för en diskussion med Posten sedan två år. Men det senaste kvartalet har diskussionen blivit intensivare. Jag tror att det är på riktigt den här gången, säger Traderas vd Jonas Nordlander till Realtid.se
Vad som får honom att vara positiv vill han inte avslöja.
–Som det är nu får Posten bara ge rabatter på portot till företag, inte till privatpersoner, säger Jonas Nordlander.
Postlagens första paragraf från 1994 säger att enstaka försändelser befordras till enhetliga priser. Men Traderas förhandling handlar om att de vill att deras medlemmar ska få rabatt på alla paket med sålda grejer som skickas. Något som riksdagen inte kunde förutse då lagen klubbades. Nu kan det snarare ses som att konkurrensen snedvrids mellan postorderföretag och begagnadmarknad.
I upphandlingar från statliga myndigheter finns exempel där Posten AB ger rabatter på mellan 5 och 40 procent. Hur stora rabatter de privatägda postordergiganterna som Haléns, Ellos med flera får från Posten är inte känt.
Men tanken med Postlagen var ursprungligen en annan.
– Syftet med Postlagen var att Posten med en monopolliknande situation inte ska kunna använda prissättningsvapnet för att eliminera konkurrenter, säger Sten Selander, chef för postavdelningen, på Post- och Telestyrelsen till Realtid.se
Det som kanske är omöjligt hos Posten – att ge rabatter till ett onlineföretags medlemmar när de skickar iväg paket med sålda saker – har dock visat sig vara möjligt i Tyskland.
Jonas Nordlander ser Deutsche Post med dotterbolaget DHL i Tyskland som en förebild.
–Deutsche Post har ett ”Guldkort” för privatpersoner som är användare på internetauktioner som eBay med flera. Med Guldkortet får användare en portorabatt i form av att var tionde försändelse blir gratis.
– Deutsche Post har anpassat sina system för konsumentmarknaden. Men den svenska posten är sen på att följa efter. Track and trace-tjänsten där man som kund kan följa ett paket via internet, fungerar bara med hempaket och rekommenderade försändelser med dyrare porto.
Deutsche Post delar också ut gratis packmaterial till motsvarande Traderas kunder.
–Med det tyska guldkortet finns också en automatisk paketutlämning utvecklad, säger Jonas Nordlander.
Han syftar på tyska postens Packstations. Det finns cirka 620 paketautomater i 43 städer i Tyskland.
Som användare av Packstation får man ett Guldkort och ett lösenord. 250.000 kunder har registrerat sig för tjänsten. Under 2006 kommer antalet stationer öka.
–Posten måste förenkla tänket kring brev och skapa smartare paketlösningar. Det är dags att ta betalt efter storlek istället för bland annat vikt.
–Privatkunder via tjänster som Traderas skickar otroliga mängder brev och paket. Jag vill att våra kunder ska få ta del av den rabatt som Tradera skulle kunna få om vi vore ett tradionellt företag. Och det kommer att generera ökade intäkter för Posten i slutändan, säger Nordlander.
För det är inte säkert att Posten kommer att kunna hålla greppet om alla paket som skickas med varor från Traderas auktioner.
Posten har en växande konkurrens från företag som Citymail, DHL, Schenker med dotterbolaget Prepack och Bussgods. Bussgods är en rikstäckande ekonomisk förening och samtidigt ett nätverk av lokala entreprenönörer som utnyttjar ledigt lastutrymme i bussarna.
– Jag tror att Posten är naiv om de tror att de ska få behålla den här marknaden för sig själv. Den som har den bästa lösningen kommer att blir ”preferred partner”. Det kan till och med bli så att Tradera kan tjäna lite pengar på att vi driver affärer till vår preferred partner, säger Jonas Nordlander.
Tradera har i dag 1 miljon användare, om ett år räknar Nordlander med 1,5 miljoner användare.