Realtid

Portad för livet

administrator
administrator
Uppdaterad: 22 sep. 2009Publicerad: 22 sep. 2009

Renaults sparkade F1-stallchef Flavio Briatore får inte besöka något F1-lopp mer, men förnekar oegentligheter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

marknaden
Spela klippet
Realtid TV

Marknaden slutar lyssna på Trump: "Folk synar utspelen"

14 juni 2025

Det skriver Financial Times och Bloomberg.

Utfallet stod klart efter måndagens förhandlingar i Paris i den så kallade krasch-skandalen.

Det var på tal att Renault och hela dess Formel 1-stall skulle förbjudas delta i Formel 1 för evigt efter det som hänt, men slutresultatet sträckte sig till att Renault slängs ut för all framtid om samma oegentligheter upprepas igen innan år 2012.

Motorsport-organisationen FIA ville egentligen sparka ut Renault för alltid från Formel 1 nu direkt, med hänvisning till att skandalen saknar motstycke.

Men FIA:s särskilda
kommitté, World Motor Sport Council (WMSC), valde att mildra straffet något efter att vittnen hörts i Paris under måndagen.

Det var Renault-stallet med Briatore som stallchef beordrade en av sina förare att krascha sin bil, för att underlätta för den andre Renault-föraren att vinna Singapores F1-lopp i fjol.

WMSC har enligt FT beaktat att Renault inte bestrider anklagelserna, samt att stallchefen Briatore och stallets chefsingenjör Pat Symonds inte längre jobbar kvar.

Renault ska dessutom betala kostnaderna för hela utredningen, och bidra till FIA:s arbete för att öka säkerheten inom motorsporten.

ANNONS

FIA-presidenten Max Mosley, som själv varit i blåsväder efter en sexskandal, uppger att Renault lyckats visa att biltillverkaren inte haft något ansvar för vad som skett.

Sammantaget
lyckades Renault undvika böter såsom de 660 miljoner kronor som F1-stallet McLaren fick betala efter att ha spionerat på konkurrenten Ferrari.

Renault-stallets chefsingenjör Pat Symonds dömdes till ett Formel 1-förbud i fem års tid.

Symonds erkände
att han gjort fel, medan Briatore inte erkände att han gjort något fel skriver FT.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS