Realtid

Porsche vill ta kontroll över VW

administrator
administrator
Uppdaterad: 17 aug. 2006Publicerad: 17 aug. 2006

<pufftextlänk>Den tyska lyxbilstillverkaren Porsche vill stärka sitt grepp om Volkswagen-gruppen och utmanar den tyska regeringen gällande en kontroversiell lag. </pufftextlänk>

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För ett år sedan gick Porsche oväntat in och köpte 21,2 procent av aktierna i Volkswagen och säkrade en option på ytterligare 3,9 procent. För 3,3 miljarder euro blev man den störste aktieägaren i Volkswagen.

Nyligen har Stuttgartbolaget fått klartecken från konkurrensmyndigheten att öka på sitt ägande till 25 procent. Men Porsche ser inte ut att nöja sig med detta – nu vill man få bort den tyska statens inflytande över Volkswagen. Den tyska delstaten Niedersachsen som är näst största ägare kontrollerar 18 procent.

Porsche uppger visserligen att de inte har för avsikt att ta över hela Volkswagen, men vill uppenbarligen utöva ett större inflytande över den tyska bilkoncernen.

Problemet är bara att tysk lag förhindrar någon enskild ägare, bortsett från den tyska staten, att kontrollera mer än 20 procents rösterna i bolaget. Lagen som instiftades på 60-talet har till syfte att förhindra ett utländskt maktövertagande. Lagen är dock högst kontroversiell och EU-kommissionen driver sedan 2004 en process mot den tyska staten för att få lagen upphävd.

Porsches vd Wendelin Wiedeking säger sig nu vara villig att stödja EU-kommissionens process mot den tyska staten, skriver New York Times.

När Porsche gick in i Volkswagen förra året sade bolaget att det skulle respektera den tyska speciallagen, men nu anser det att lagen inte längre behövs. Eftersom Porsche äger 25 procent så räcker det för att förhindra ett utländskt fientligt uppköp.

Exakt vad Wiedeking hoppas uppnå med sitt utspel är okänt. Processen inom EU-kommissionen är helt oberoende av vad Porsche har att säga i frågan. Tydligt är att Porsche har för avsikt att ha ett finger med i spelet när Volkswagens framtid ska avgöras. Mycket talar nämligen för att Tyskland kommer att tvingas upphäva sin skyddslag, något som kommer att få stora konsekvenser för både Volkswagen och delstaten Niedersachsen. Volkswagen är nämligen i stort behov av effektivisering och endast delstatens inflytande har hittills kunnat säkra jobben i regionen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS