Hingsten från Stuttgart är i dag Europas mest lönsamma biltillverkare. Vinsten ökade med 8,3 procent för helåret tack vare den framgångsrika försäljningen av Cayenne Sport Utility.
Porsche ökar
Mest läst i kategorin
Porsches gjorde en vinst på 1,1 miljarder euro och marginalen uppgick till 17 procent före skatt enligt uppgifter från Financial Times. Sett till andra halvåret uppgick vinstmarginalen till hela 25 procent.
Hälften av Porsches försäljning var i USA.
De goda siffrorna var dock något lägre än vad flera analytiker hade räknat med.
Porsches Cayenne Sport Utility lanserades 2002 för att motverka fallande siffror för Porsches äldre 911- och boxter-modeller i både Europa och USA.
Företaget har haft ett hektiskt år då de lanserade en ny version av 911:an i somras och den nya Boxter som lanseras nu i november.
Även på den svenska marknaden går Porsche framåt och liksom i övriga Europa är det Cayenne som är dragplåstret.
– Vi känner av en konjunkturförbättring i segmentet halvmiljonklassen. Då menar jag bilar som Boxter och framför allt Cayenne V6. De dyrare bilarna som 911 turbo är inte så konjunkturkänsliga, säger Hans Ranestål, marknadschef på Porsches svenska generalagent PSE.
– Det har ju nyligen kommit ut nya versioner av både Boxter och 911. Och som alltid brukar det alltid bli lite ”vänta och se”-läge, men nu har vi fått mycket uppmärksamhet kring dem så börjar försäljningen komma igång. Vintertid är ju inte den bästa tiden för sportbilförsäljning, men de som är måna att få sina bilar i tid till våren börjar redan nu göra sina beställningar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.