Realtid

Polisingrepp i BM Impex-härvan

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 dec. 2010Publicerad: 09 dec. 2010

Den börsnoterade bygghandelsfirman hade stora uppdrag åt Ikea men har nu gått i konkurs. De båda träter om vems felet är, och mitt i allt grep polisen in.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se skrev tidigare i veckan om BM Impex-vd:n H-P Möllers syn på firmans krasch .

Han skyllde kraschen på Ikeas agerande, vilket Ikea bemötte .

I den första artikeln gjorde en läsare med signaturen ”Trucker” följande kommentar:

”Ena sidan av saken,andra sidan då?

Varför nämner inte BM Impex nåt om polisutredningen i samband med bygget i Västerås?

Från Trailer.se:

Ikea har beställt varuhusen i Västerås och Helsingborg av BM Impex. Underleverantören är just nu föremål för en polisutredning med anledning av de stoppade transporterna till bygget i Västerås.

BM Impex kan även ha brutit mot det avtal man har med Ikea.

ANNONS

– Vi har en uppförandekod kallad IWAY som våra underleverantörer måste följa, och i den står det att vi kräver att man följer gällande lagar i det land man utför en transport. Vårt uppsåt är att ha underleverantörer som följer lagen och när så inte sker får vi vidta åtgärder, säger Ylva Magnusson som är pressansvarig för Ikea i Sverige.

Enligt Ylva Magnusson ska Ikea ha en kontrollapparat som säkerställer att underleverantörerna följer lagarna samt Ikeas policy enligt IWAY. Något som uppenbarligen brustit vad gäller transporterna i Västerås.

– Vi har många kontroller i samband med ett bygge som det i Västerås men har aldrig tidigare haft problem när det gäller transporterna. Vi hoppas naturligtvis att våra underleverantörer sköter sig men detta visar att vi måste vässa våra rutiner.

Ylva Magnusson hänvisar även till en juridisk problematik då det gäller bedömningen i fallet med de stoppade transporerna i Västerås. Körförbud är dock knappast något juridiskt problem

– Nej, och körförbud är inte ok för oss på Ikea.

Hur olagliga transporterna till Ikeas varuhusbygge var i övrigt får den polisutredning som just nu pågår i Västerås visa. Kanske blir den även vägledande för hur transporterna till nästa Ikea-bygge kommer att utföras.”

Realtid.se får tag på Ikeas informationschef Ylva Magnusson, för att fråga om det var på grund av ovanstående med polisingripandet som Ikea ville avsluta relationen med BM Impex.

– Det här är inget som har varit i fokus i våra diskussioner med BM Impex, säger hon.

ANNONS

– Det finns ingen meningsskiljaktighet mellan oss och BM Impex i den här frågan.

På läsarkommentaren lät det som att det var det här som var förklaringen till alla problem?

– Nej, så var det inte. Det här var en frågeställning som löstes i mars 2010 tror jag att det var.

Vet du exakt vad det var som hade hänt?

– Det fanns en frågeställning huruvida det var ok enligt de regler som finns i Sverige, att köra med utländska åkare. Det här var ju transportörer från Estland.

– Enligt EU-regler skulle det vara ok, och BM Impex var garant för att deras arbete höll sig inom gällande lagar och regler.

– Och det är ju i vår uppförandekod som vi kräver att våra leverantörer arbetar enligt gällande lagar och regler.

– Så det här var inget bekymmer, utan det var en diskussion som kom upp. Då tittade vi på den tillsammans och kom tillsammans överens om att det var ok.

ANNONS

Här är BM Impex syn på saken, enligt mejl från BM Impex Stockholm AB:s produktionschef Johan Nyman:

”Polisen gjorde ett ingripande efter ett anonymt tips på den första transporten mellan Västerås hamn och byggarbetsplatsen.

Två minuter efter det anonyma tipset ringde transportarbetareförbundet till polisen, enligt uppgift från polisen, och var oroliga för chaufförernas situation.

Inspektionen av leverantörens lastbilar som användes vid transporten gav att de som inte höll måttet, i form av slitna däck och rost, fick körförbud och skickades hem.

Fordon behäftade med fel skall inte vara på svenska vägar och ligger helt i linje med vår och Ikeas policy.

Vidare har vi följt riktlinjerna för beställaransvar och säkerställt i kontrakt med underleverantörer att dessa följer svenska lagar och förordningar avseende transporter vilka leverantörerna ansvarar för fullt ut enligt avtal.

Polisen i Västerås har gjort en utredning i april 2010 tillsammans med Tullverket och kom fram till att det inte förelåg något brott och är nedlagd.

Samma händelseutveckling inträffade i Helsingborgsprojektet där det också konstaterades att inga fel begåtts.

ANNONS

Ännu ett exempel på att svensk transportmarknad inte förstått att vi är med i EU utan försöker anonymt upprätthålla handelshinder inom EU.

Avseende Ikeas policy, IWAY, så finns inte den upptagen i det förfrågningsunderlag som ligger till grund för vårt kontrakt med IKEA Fastigheter AB.”

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]