New York väntas följa den internationella trenden och återanvända plastpåsar. Men i Sverige går det trögt.
Plastpåsar ute i NY – inne i Sverige
Mest läst i kategorin
New York hoppar eventuellt på den internationella miljötrenden om att återanvända plastpåsar inom detaljhandeln. Enligt Reuters berör det stadens 700 största livsmedelsaffärer.
Till skillnad från Irland, Storbritannien, Kalifornien, New York och Australien har Sverige inte fört upp frågan på agendan.
Ingmar Kroon, presschef för Axfood med kedjorna Hemköp och Willys, säger att koncernen fortfarande inte har några konkreta planer på att återvinna plastpåsar.
– Vi ser över detta just nu. Det finns flera möjligheter med andra material för flergångskassar. Men vi har inte kommit speciellt långt.
På Axfood är marginalerna för plastpåsarna väl tilltagna. Varje år säljer koncernen drygt hundra miljoner kassar. Vinsten ligger på dryga 85 miljoner kronor.
– Visst ger de klirr i kassan. Men vi skulle kunna skippa den intäkten och eventuellt fördela det över andra varor. Kunderna vill ju vara miljövänliga – då är det bra om vi hittar en miljövänlig lösning.
Återvinning av påsar är inte bara en materialfråga om tyg, plast eller papper. På Ikea kan man återanvända stora påsar. Systemet är: oköpt påse gul. Betald är blå. På Axfood jobbar man med lösningar på hur påsåtervinning skulle kunna se ut i deras butiker.
– Hur ska vi sälja dem? Ska de hänga innanför kassan? Vi ser över olika alternativ. Att det är en intäkt är inget hinder – det löser vi, säger Ingmar Kroon.
Plastpåseåtervinning är ingen prioriterad fråga för Naturskyddsföreningen. Anders Grönvall är pressekreterare.
– Jag tycker det man gör i USA är bra. Men det är upp till företagen. Butiker måste ta sitt klimatansvar i bredare perspektiv och då är det här ett alternativ.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.