Modeföretagets WeSC:s samarbete med Pirate Bay blev kortvarigt. Men WeSC:s pr-chef Pelle Jansson anlitade också Piratbyråns Tobias Andersson som konsult. Han ifrågasätter att Greger Hagelin inte kände till samarbetet.
Piratbyrån var konsult åt WeSC
Mest läst i kategorin
För några veckor sedan inledde klädföretaget We ett samarbete med Pirate Bay och samtidigt anlitades Piratbyråns Tobias Andersson som konsult.
– Jag ska få ersättning från We efter att jag hjälpt företaget att komma igång med bittorrent-tekniken, säger Tobias Andersson, pressansvarig på Piratbyrån.
Han syftar på att han anlitats för att göra så att WeSC:s reklamfilm The WeSC Calendar finns att ladda ned på Pirate Bays hemsida.
Samarbetet inleddes efter att We mejlat till Pirate Bay. Pirate Bay ansåg att de riktade sig till samma klientel som We och Tobias Andersson från Piratbyrån blev ansvarig för samarbetet.
Flera personer inom Piratbyrån får inkomster från föredrag och utbildningar. Inkomsterna går inte till Piratbyrån utan till personernas egna konton
–Jag tänker starta en enskild firma dit mina inkomster går, säger Tobias Andersson.
Det var inte första gången företag vänt sig till Piratbyrån för att anlita dem som konsulter.
– Flera andra företag har vänt sig till oss och vill ha vår kunskap, men jag talar inte om vilka, säger Tobias Andersson.
Hur mycket ska du få i ersättning från We?
–Jag samarbetade med Pelle Jansson på We och ersättningsnivån är mellan honom och mig. Filmen är början på vårt samarbete, säger Tobias Andersson till Realtid.se efter att WeSC:s vd Greger Hagelin meddelat att samarbetet med Pirate Bay avbrutits.
Pellla Jansson på WeSC är förtegen om samarbetet med Piratbyrån, men Pelle Jansson erkänner att han ska ersätta Tobias Andersson.
I går bestämde We:s vd och grundare, Greger Hagelin att allt samarbete med Pirate Bay skulle upphöra omedelbart och kritiserade samtidigt helt öppet sin pr-chef. Han fick strikta order att inte kommentera händelseutvecklingen.
–Jag vill inte uttala mig just i dag, kanske mer i slutet av veckan, säger Pelle Jansson.
Men Tobias Andersson ifrågasätter Greger Hagelins beskrivning att samarbetet sparkades igång bakom ryggen på honom.
–Jag är säker på att Greger Hagelin kände till samarbetet, säger Tobias Andersson.
Det senaste halvåret har WeSC satsat på en stor USA-lansering i mångmiljonklassen och den skulle kunna störas om man samtidigt stödde Pirate Bay som har sin största andel besökare från USA. De amerikanska myndigheter har stängt de flesta fildelningssajter inom landets gränser och är upprörda över det man kallar svensk handfallenhet.
Några som ser med lättnad över det avbrutna samarbetet mellan We och Pirate Bay är Antipiratbyrån.
– När vi först hörde om samarbetet blev vi förvånade eftersom We lever på sitt varumärke. Däremot blev vi lättade när We beslöt att avbryta samarbetet. Det visar att We är seriösa och tar upphovsrätten på allvar. Upphovsrätten skapar nya jobb och välfärd, säger Henrik Pontén från Antipiratbyrån.
Pirate Bays höga andel unika besökare och unika image får många att överväga att annonsera på sajten.
– Den stora mängden ungdomar som använder sajten utgör en stor dragningskraft, men flera företag har slutat att annonsera, säger Henrik Pontén.
Pirate Bay har blivit ett känt varumärke som sprids med hjälp av bland annat t-shirts och merchendise.
Merchendisen sköts av företaget Peer 99 i Sjöbo, som har en omsättning på över en miljon kronor varav huvuddelen kommer från försäljning av Pirate Bays attribut. Pengarna finns innestående på ett konto hos Peer99.
– Ja, det stämmer pengarna finns på ett konto hos Peer 99. När vi tänker använda pengarna ska vi också skatta för dessa, säger Tobias Andersson.
Samarbetet mellan We och Pirate Bay har kritiserats hårt, bland annat på Piratbyråns hemsida. Kritikerna menar att samarbetet och filmen endast gynnar We och ifrågasätter hur Piratbyrån har svängt i fråga om upphovsrätten.
Piratbyråns svar är en omvärdering av deras tidigare huvudfiende upphovsrätten.
– Upphovsrätten har blivit en gråzon som det är bättre att anpassa sig till än att debattera. We och Pirate Bay har i mångt och mycket samma målgrupp, intellektuella slackers, säger Tobias Andersson.
Pelle Jansson på WeSC säger att immateriella rättigheter bör säkras.
– Jag är själv gammal fotograf och anser att upphovsrätten bör stärkas, säger Pelle Jansson.
Även Pirate Bays motståndare anser att både sajten och Piratbyrån alltmer börjar likna företag.
– Pirate Bay uppträder som ett företag och vars största tillgång är varumärket. Det dröjer nog inte länge innan de ansöker om medlemskap hos oss, avslutar Henrik Pontén från en konferens i London.
Peter Karlsson
frilansjournalist