Tobaksjätten Philip Morris går domstolsvägen för att tvinga Norge att tillåta tobaksreklam. Men Norge hänvisar till EU.
Philip Morris stämmer Norge
Mest läst i kategorin
Från årsskiftet blev det förbjudet att visa tobaksvaror i norska kiosker och butiker.
Enligt Philip Morris finns det inga påvisbara positiva hälsoeffekter av att gömma tobaksvaror, därför kräver man att lagen upphävs. Norsk handel säger att det kostat norska företag över en halv miljard kronor att anpassa sig till lagen.
Philip Morris hoppas att frågan efter tingsrättsbehandling ska föras över till Eftadomstolen och att man där kommer att konstatera att lagen strider mot EES-avtalet när det gäller den fria rörligheten för varor och tjänster.
– Det är staten som har bevisbördan. Har förbudet en hälsomässig effekt eller är det bara politisk korrekthet utan verkan, säger företagets advokat Jan Magne Juul-Langseth.
Men tobaksjätten får, föga förvånande, inget stöd från norska myndigheter.
Siri Näsheim i Helsedirektoratet, den norska hälsovårdsmyndigheten, säger att man tog hänsyn till EU-lagstiftningen innan lagen infördes.
– Det här visar bara att vi är på rätt spår. Om Philip Morris verkligen ansåg att lagen inte minskar tobaksanvändningen så skulle de aldrig brytt sig om lagen, säger hon.
Inte heller juristen och EU-experten Peter Örebech tror att Philip Morris når framgång. Tingsrätten kommer inte att hänskjuta frågan till Eftadomstolen, anser han.
Philip Morris är världens största tobakskoncern med en omsättning på drygt 180 miljarder kronor. Koncernen har 77 300 anställda i 160 länder och har över 40 procent av den norska marknaden.
I Sverige finns inte motsvarande lagstiftning, vilket har kritiserats av bland andra Cancerfonden som anser att Sverige inte levt upp till världshälsoorganisationen WHO:s konvention om tobaksprevention.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.