Realtid

Peter Zackariasson

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 juni 2007Publicerad: 05 juni 2007

... som i dag försvarar sin doktorsavhandling om hur virtuella onlinevärldar växer fram, med norska Anarchy Online som exempel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Anarchy Online tillhör de populära MMO-spelen, massively multiplayer online. Andra spel är till exempel World of Warcraft och EverQuest II. Det beräknas att 75 miljoner människor spelar virtuellt i hela världen.

Peter Zackariasson är forskare vid Umeå universitet. Klockan kvart över ett i dag möter han fakultetsopponenten professor Daniel Hjort från Köpenhamns handelshögskola.

Kommer du att greja det?

– Självklart gör jag det!

Vad är syftet med avhandlingen?

– Med tanke på den mängd personer som idag deltar i virtuella världar, bara World of Warcraft har idag över 8,5 miljoner användare, så finns det stor anledning att skapa en debatt kring fenomenet.

Kan du förklara?

– I dag är det endast ett antal personer som skapar spelen, med liknande bakgrund och med vinstintresse. För att skapa utvecklande virtuella världar krävs det en större bredd av människor som aktivt deltar i utvecklingen av spelen, säger Zackariasson.

ANNONS

Du har själv deltagit i spelet Anarchy Online och studerat spelarna. Hur har den virituella världen sett ut?

– Den är ofta en kopia av det västerländska samhället som vi lever i i dag. Men det är också ett slags fängelse, eftersom spelutvecklarna förstärker den värld som man själv känner till.

Vad är den stora skillnaden?

– Om du bara spenderar tillräckligt mycket tid i den virtuella världen kommer du att nå framgång. Den tidsaspekten på framgång finns inte alls i den fysiska världen, säger Peter Zackariasson.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS