<pufftextlänk>Per Carstedt i Örnsköldsvik är litet av en guru inom etanolbranschen. Realtid.se har pratat med Per Carstedt, processledare i den regionala aktören Bio Fuel Region och samtidigt projektledare för miljardsatsningen på de nya etanolfabrikerna i Västernorrland och Västerbotten. </pufftextlänk> "På sikt blir vi självförsörjande", hävdar Carstedt.
Per Carstedt – Sverige Mr Etanol
Mest läst i kategorin
Det kommer att krävas fyra nya Saudiarabien för att klara den beräknade efterfrågan på olja de närmsta 20 åren. USA är på väg mot en oljekris som vi inte ens kan ana konsekvenserna av. Om två år finns det 5 länder som kan exportera olja. Affärstidningen The Economist skriver att vi kommit till ”The End of Oil Age” Var ska vi få vår olja ifrån? Eller ska vi byta ut oljan mot något som vi själva kan styra över? Ett annat, större problem, är växthuseffekten. Vi står inför en utmaning att lämna ett samhälle bakom oss som i mycket är beroende av fossila bränslen.
Han har fått både Göran Persson och EU-kommissionen att lyssna. Han är inbjuden till seminarier över hela världen.
Per Carstedt är också ordförande i branchorganet BAFF, Bioalcohol Fuel Foundation, en stiftelse som arbetar för utveckling av biobaserade drivmedel. Han hävdar att förnybara drivmedelssystem utgör ett stort industriellt tillväxtområde och att där finns stora tillväxtmöjligheter för Sverige.
– För trettio år sedan stod vi i ett vägskäl mellan kärnkraft och vindkraft. Danskarna valde i motsats till oss vindkraft och är i dag världsledande inom vindkraftsindustrin som omsätter 30 miljarder kronor. Nu står vi i ett liknande vägskäl med satsningen på förnybara drivmedel.
EU är i dag till 70 procent beroende av importerad olja och i takt med att de befintliga fälten i Nordsjön minskar sin produktion ökar beroendet och väntas 2020 vara 90–95 procent. Inom transportsektorn använder vi till 98 % olja som drivmedel och behovet väntas öka snabbt i och med att utvecklingsländernas bilparker växer. Dessutom finns 67 procent av världens oljereserver i mellanöstern, ett politiskt instabilt område. Enligt Per Carstedt är det dags att sluta diskutera huruvida vi ska satsa på biodrivmedel eller inte.
– De senaste 20 åren har vi förbrukat lika mycket olja som vi gjort av med tidigare i historien. I dag förbrukar vi tre gånger mer olja än vi hittar. Goldman Sachs spår att oljan kommer att kosta 150 kronor fatet i slutet av året. Om 15 år kommer du inte att vara garanterad bensin när du åker och tankar. Detta är ohållbart.
Per Carstedt ser även biodrivmedel från en annan synvinkel och menar på att det är i ett miljöperspektiv som vi ser det största problemet. I dag är detta en fråga vi inte längre kan förhandla om. Koldioxidutsläppen måste sänkas kraftigt. Det som fram till i dag har hindrat utvecklingen från att ta fart anser han främst är bristande kunskap samt en uppfattning om att lösningen på klimatfrågan inte är så akut som den faktiskt är.
– Vi har en klimatförändring som går ruskigt snabbt och den är i dag mänsklighetens största utmaning. Vi måste minska våra koldioxidutsläpp med åttio procent och det kommer att innebära vissa omställningar. Men ingenting är omöjligt.
– Det gäller att inte se oljekrisen enbart som ett hot utan också som en fantastisk möjlighet, säger han. Det är när folk ser möjligheter som det börjar hända saker.
Per Carstedt drar en parallell till filmklassikern ”The Graduate” från 60-talet och scenen där gubben med cigarr i mungipan sträcker sig fram mot unge Dustin Hoffman och väser ”plastics” som ett säkert tips.
– Hade samma film spelats in i dag hade han sagt ”sustainable energy”, säger Carstedt. Det är där framtiden finns.
Brasilien började göra etanol av sockerrör för 30 år sedan. I början var etanolen 6–7 gånger dyrare än bensin. I dag är deras etanol billigare än olja från mellanöstern och tre av fyra bilar som säljs i Brasilien är byggda för etanoldrift. Det är den vägen Sverige ska vandra enligt Per Carstedt.
Det norrländska biobränsleklustret Bio Fuel Industries är världsledande i omställningen från olja till mer hållbara alternativ. Fokus ligger på etanolframställning av cellulosa, det vill säga restprodukter inom skog och pappersindustrin samt forskning runt effektivare och mer ekonomiska framställningsprocesser.
– Precis som Scania har försett världen med tunga fordon och Ericsson bidragit med sina mobiltelefoner ska vi vara i täten när det kommer till förnyelsebar energi.
I dag finns en världsledande pilotanläggning i Örnsköldsvik och nu handlar det om en miljardsatsning med industriell produktion från 2009. Tre fullskaliga fabriker ska enligt planerna påbörjas inom kort. Förutom Örnsköldsvik så konkurrerar Umeå, Skellefteå, Storuman och Lycksele om att bli etableringsorter.
– Vi har alla förutsättningar att lyckas. Vi har råvaran, vi har industrin och vi har kunskapen. På lång sikt skulle vi kunna bli självförsörjande, säger Per Carstedt.
Kristina Fredriksson
frilansmedaarbetare






