Om du ofta längtar efter en kall Pepsi just när du kommer ut från biosalongen finns det nu en naturlig förklaring.
Pepsi oftast på bioduken
Mest läst i kategorin
Pepsi är nämligen det varumärke som förekommer oftast i stora Hollywoodproduktioner. Företaget Brandchannel har listat produktplaceringar i amerikanska filmer sedan januari 2003.
Läsktillverkaren Pepsi är steget före rivalen Coca-Cola. Inte mindre än 13 gånger förekommer Pepsi i några av de mest populära filmerna. Bland filmerna kan nämnas ”2 fast 2 furious” och ”School of rock”.
Förutom läskedrycker är bilmärken populära produkter i filmer. Chevrolet, Cadillac, Ford och Mercedes kommer alla in bland de 10 första på listan. Därefter kommer teknikföretag som Sony och Nokia.
Den film som innehåller flest företagslogotyper är faktiskt Michael Moores prisbelönta Fahrenheit 9/11. De flesta företag förekommer dock i negativa sammanhang, så att de skulle ha betalat för att synas är nog uteslutet.
– I Sverige har produktplacering funnits ganska länge, men fullkomligt exploderat under de senaste åren, säger Christer Löfgren, chefredaktör på tidningen Brand News.
Det mest kända exemplet bland svenska filmer är enligt Christer Löfgren Hamiltonfilmen med Peter Stormare. I filmen använder till exempel Peter Stormare, agent Hamilton, ett kreditkort av känt märke för att dyrka upp en dörr.
I filmen Fucking Åmål av Lukas Moodyson får cholkaddrycksmärket O’boy en tydlig exponering när det lyckliga paret i slutet av filmen dricker chokladdrycken tillsammans. Men enligt Kraft Foods, företaget bakom O’boy, handlar det inte om en avsiktlig produktplacering.
– Det var inte alls sponsrat. Vi fick höra det veckan före premiären bara, säger Martin Hammarskjöld, marknadschef på Kraft Foods.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.