Realtid

Payex-vd:ns miljonkupp

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 dec. 2008Publicerad: 10 dec. 2008

Kunder och anställda andades ut när Payex vd Krister Fingal oväntat köpte loss konkursade CPT Nordic i fredags. Han skulle rensa upp i en rutten bransch och se till att alla medarbetare skulle få jobba kvar. Efter helgen kom chocken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Betalsystem för lokaltrafiken har blivit en problembransch. I Stockholm har SL under många år haft problem med leverantören ERG.

Realtid.se har berättat om hur ERG nu slussat alla kunder vidare till ett nybildat bolag utan att ge kunderna annat val än att snällt följa efter.

Inte bara Stockholm har problem. Svenska CPT Nordic skulle ha levererat ett betalsystem till lokaltrafiken i Kalmar, men gick i konkurs i oktober.

I fredags köpte svenska Payex konkursboet, bara för att sälja vidare igen till en norsk konkurrent – till dubbla priset.

Payex vd Krister Fingal köpte i fredags för 3,6 miljoner kronor och har nu sålt för 7,2.

Fast han tänkte inte på att köparen är börsnoterad och därför var tvungen att berätta.

Krister Fingal proklamerade enligt branschtidningen Trafikforum i fredags att ”samtliga leverantörer av kontantlösa betalsystem till kollektivtrafiken befinner sig i olika grader av problem”.

”Alla som levererar system har problem; det är förseningar, bolagen är inblandade i rättsliga tvister, bolag hoppar av och alla säger själva att de inte tjänar pengar på systemen” refererar tidningen.

ANNONS

Nu skulle Payex städa upp. Krister Fingal såg till att träffa de anställda öga mot öga.

– Vi pratade om hur samtliga medarbetare ska över till Gotland för en kickoff där vi ska börja strukturera branschen.

Vilka reaktioner fick du från de anställda i CPT?

– Positiva. Jag betonade hela tiden det långsiktiga goda engagemanget.

Payex sålde till CPT Nordics norska konkurrent Fara.

Men hur kan du ta ansvar för de anställda nu när du sålt till Fara?

– Jag och Fara har kommit övererns om vissa saker, säger Krister Fingal.

Möjligen har Payex låtit Fara köpa CPT Nordic mot löfte att få ta hand om Faras kortbetalningar.

ANNONS

– Det är spekulationer, men det är en möjlighet förstås, säger konkursförvaltaren Bertil Stridh.

Krister Fingal håller inte med om att det ser ut som om Payex agerat bulvan åt Fara.

– Det är över huvud taget inte så. Det är rent trams. Vi har fått ett strategiskt samarbete i en spännande bransch, säger Krister Fingal.

Varför ville Fara betala mer till dig än till konkursförvaltaren?

– Jag vet inte. Fara ser väl ett värde i att göra affärer med Payex.

Krister Fingal pekar på att en konkursförvaltare inte kan ge några kommersiella garantier. Det kan däremot Payex och Fara.

– Vi kan ställa krav på varandra. Det är det som Fara ser ett värde i.

Payex har nu ingått ett avtal med Fara. Avtalet är dock hemligt för kunder och anställda. Krister Fingal vill inte berätta om vad avtalet innbebär.

ANNONS

Vilka krav kan du ställa på Fara?

– Enskilda villkor kan jag inte kommentera.

Vilka anspråk kan du göra om Fara sparkar alla?

– Jag har tystnadsplikt.

Står du fast vid att alla anställda i CPT Nordic får behålla jobbet?

– Vi tryggar verksamheten och Nässjökontoret, inte enskilda medarbetare. Det är helt omöjligt.

Kan du garantera att de anställda får behålla jobbet?

– Det kan jag givetvis inte.

ANNONS

Ändå tycker Krister Fingal att han hållit sitt löfte till de anställda och till konkursförvaltaren.

– På Payex håller vi alltid våra löften.

Har du pratat med de anställda igen efter att Fara berättat att de köpt av dig?

– Jajjamen. Som jag upplevde det så tycker medarbetarna att det var mycket positivt att jag pratade med dem. Ingen tycker att det är positivt med konkurs.

Konkursförvaltaren Bertil Stridh talade i fredags om för Krister Fingal att han vunnit budgivningen om CPT Nordic mot bland andra Fara.

Att Payex sålde vidare till Fara beskriver han som ”något ögonbrynshöjande”.

– Payex hade föreskickat för personalen att man skulle etablera kompetenscentrum i Nässjö och satsa på Public Transportation som ett ytterligare ben inom Payex traditionella rörelse, säger konkursförvaltaren Bertil Stridh.

– Man hade ställt i utsikt att alla anställda skulle få behålla sina anställningar, vilket den konkurrerande budgivaren Fara inte gjort.

ANNONS

– När det på förmiddagen i dag (tisdag, reds anm) kom till personalens kännedom att Fara förvärvat verksamheten blev det något turbulent. De har bombarderat mig med telefonsamtal hela dagen.

Bertil Stridh är kritisk till hur Krister Fingal hanterat situationen.

– Utan att någon information kommit från Payex inställer sig så en tjänsteman från Fara på kontoret.

Faras vd Øivind Kirksæter dök upp oanmäld hos CPT Nordic i Nässjö och berättade att nu var det han som ägde verksamheten.

– Det var lite omtumlande, konstaterar Bertil Stridh.

– Mot bakgrund av det mycket engagerade anförande som Krister Fingal som koncernchef i Payex höll för personalen så framstår ju händelseutvecklingen som anmärkningsvärd.

– Han ville väl entusiasmera personalen att stanna kvar och bli lojala Payexianer.

Om medarbetarna sagt upp sig så hade Payex inte kunnat ta betalt av Fara. Men enligt Krister Fingal var det inte därför han höll sitt brandtal. Han vill inte gå med på att konkursförvaltaren har anledning att vara besviken.

ANNONS

Du sa inget om att du tänkte sälja vidare?

– Jo, jag har antytt att vi diskuterade med hela branschen, däribland Fara.

Kan du förstå konkursförvaltarens förvåning?

– Nej. Jag ska ringa till Bertil direkt.

Själv är Krister Fingal däremot nöjd.

– Ja, i en god affär ska alla parter vara nöjda. Jag tycker att det var en god affär.

– Det viktiga för oss var att rädda bolaget och trygga framtiden för dem som jobbar i bolaget.

Hur då?

ANNONS

– Jag köpte konkursboet, satte mig in i branschen och sålde sedan vidare till Fara.

Du satte dig in i branschen över helgen?

– Man kan jobba hårt och hinna mycket på tre dagar. Jag har jobbat dygnet runt med att strukturera det här.

Krister Fingal har hållit ögonen på CPT Nordic sedan konkursen i somras.

– Att det gått så snabbt nu är för att det är väldigt bråttom för kunderna. Det är leveranser med deadline till årsskiftet.

– Jag vet inte om det är ett olycksfall i arbetet, att man bedrivit förhandlingar hela helgen, haft för mycket att göra och göra inte hunnit med. Förfarandet lämnar ju en del övrigt att önska med tanke på personalen, säger konkursförvaltaren Bertil Stridh.

– Det enda jag bett om ursäkt för är att meddelandet gick ut på natten och att jag inte hann prata med personalen först. Det beklagar jag djupt, säger Krister Fingal.

Att det blev så var aldrig meningen. Krister Fingal hade missat att Fara skulle publicera ett börsmeddelande med hans namn på.

ANNONS

– Det var jag inte beredd på. Jag ville ju prata med personalen först. Det har jag bett om ursäkt för flera gånger. Jag kunde inte ringa medarbetarna mitt i natten. Det fick jag göra på förmiddagen därpå.

Det här är inte första gången som Krister Fingal sålt konkursbon vidare. 2002 gick Payex in i norska Finance Credit AS med svenska dotterbolaget Finance Credit Nordic AB, som norska ekobrottsmyndigheten Økokrim misstänkte för att ha blåst upp balans- och resultaträkningen med tiotals miljoner kronor.

– Då, när det var panik, ingen ordning på någonting och stora belopp i omlopp, så vände sig norska gjeldsnämnden (konkursförvaltaren, reds anm) till mig och sa att ”Krister kan inte du träda in här”. Vi städade upp och sålde vidare till Gothia.

Fick ni bra betalt?

– Ja ja, vi är inga filantroper.

Vad blir din nästa affär?

– Ja du, jag ska redan i eftmiddag sitta med andra aktörer i kollektivtrafikbranschen. Jag tror att det finns väldigt mycket att göra. Payex går gärna in och tar vårt ansvar i den här branschen för att styra upp långsiktig lönsamhet. Tittar man på branschen i dag så är det väldigt kortsiktigt. Det blir ingen kontinuitet.

Payex hette från början Faktab och grundades av Max Hansson på Gotland 1972. Max Hansson är i dag största ägare i Payex.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS