Med förebilder som Johnny Depp, David Beckham och Brad Pitt samt nya tidningar om barnuppfostran.
Pappor i Japan vill bli coola
Mest läst i kategorin
Allt fler fäder i Japan vill göra tvärtemot sina egna pappor. Till skillnad från den äldre generationen, där kvinnorna tog hand om barnen under tiden som männen spenderade i princip all sin vakna tid på arbetet, så vill dagens nyblivna pappor vara närvarande.
Olika tidningsmagasin ger nu råd genom artiklar som ”Hur du blir en älskad pappa” och ”Barnuppfostran – det manliga sättet”.
– Vi lever inte längre i en era där det förväntas att män ska vara ute och kvinnor ska stanna hemma, säger Tomohi Shimizu, som ger ut tidningen FQ Japan, Father’s Quarterly till Reuters.
FQ Japan lanserades i december med Johnny Depp på förstasidan med rubriken ”Var en cool pappa”.
– Johnny Depp, Brad Pitt, David Beckham – de coola har alla barn, säger Kiyohiko Okubo, ansvarig utgivare för modetidningen Oceans som nyligen hade ett temanummer där han listade coolaste modet för farsor.
– En del playboy-typer kanske tyckte att det var coolt att gå ut med en kvinna i hemlighet, och göra det till veckans höjdpunkt. Men fler och fler män börjar känna att höjdpunkten borde vara tiden med familjen, säger han.
Många hinder återstår dock för att de japanska männen ska kunna dra ned på arbetet. En undersökning från förra året visar att pappor i Tokyo stannar på jobbet längst. De allra flesta kommer hem först efter elva på kvällen.
– Det är en skandal gobalt sett. Vi måste göra oss hörda och säga att det är helt galet, säger Tetsuya Ando.
Själv startade han en bokklubb för pappor och barn, och planerar att organisera ”Fathering Japan” som är tänkt att kampanja för balans mellan arbete och fritid.
Hur det ska vara möjligt är dock småbarnspappan Yuji Yamamoto, med jobb på ett statligt departement, osäker på.
– Jag skulle vilja kunna välja familjen framför arbetet. Men just nu kommer jag ofta inte hem förrän sent på natten, säger han till Reuters.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.