Panos Papadopoulos hade funderat på att gå in i Wedins under en längre tid men när han väl bestämt sig gick det snabbt.
Panos om Panos-effekten

Mest läst i kategorin
– Jag hade bestämt mig för att det skulle ske någon gång under december. Men så dök det upp en post och jag bestämde mig på 3-4 minuter för att köra, säger han till Realtid.se.
Det var i mitten av förra månaden som Panos Papadoupolos köpte strax över 7 procent i Wedins. Att det inte blev tidigare än så handlade om de negativa problemen i styrelse och ledningsgrupp.
– Det kändes inte rätt, jag var lite rädd. Men nu känns det jättebra att gå in och hjälpa till att förändra saker.
Hur viktig är den här investeringen för Panos Emporio?
– Det är klart den är ganska stor men oavsett om en investering är liten eller stor så har jag vinnarinstinkt. Jag har svårt att förlora en match och vill vända på det här och gå ut som en vinnare. Min placering är långsiktig, om den varit kortsiktig hade jag gått in i andra bolag.
Trots att placeringen är långsiktig har Panos Papadopoulos redan fått frågan om hur snart en Panos-effekt kommer att synas. Och han är förvånad över de stora förväntningarna hos vanliga konsumenter.
– Jag satt häromdagen på ett flygplan och en kille bredvid mig började prata. ”Kul att du är med i Wedins”, sa han och jag låtsades inte höra. Men han fortsatte prata ”Det är kul för det saknas roliga skor för herrar i Sverige, i andra länder bla bla”. Det är nästan så jag fick gå på toaletten för att vara i fred, säger han.
Många undrar även när Panos Emporios produkter kommer att finnas i Wedins butiker.
– Så småningom, brukar jag svara lite diplomatiskt. Att mina accessoarer kommer att synas i Wedins är jag inte främmande för. Om de och mitt varumärke kan lyfta försäljningen och skapa intresse hos allmänheten och media så varför inte.
Men att det skulle säljas badkläder i butikerna kommer inte att bli aktuellt.
– Misstänksamheten mot mig var ganska stor först, som att jag skulle sälja badkläder i skobutiker. Men jag skulle vara en dum affärsman om jag ville förändra en skokedjas affärsidé till att sälja badkläder eller bröd.
Hur ser de övriga ägarna, styrelsen och ledningen på att du kommit in som ägare?
– Jag har träffat de flesta och bara hört positivt. Den nya styrelsen och Quesada, som gick in för några månader sen, har samma syn. Det känns väldigt bra och som det som bolaget behöver. Vi är olika och kan bidra på olika sätt.
– Jag vill poängtera att jag säger mina egna tankar som en aktieägare, jag sitter inte i styrelsen eller ledningen. De har redan en strategi för hur de ska jobba och ska med egna insatser dra åt ett håll.
Kommer det att ske några förändringar i styrelsen framöver?
– Det är för tidigt att säga. Valkommittén träffas i december och då ser man över styrelsen inför stämman i januari. Jag tycker det känns som man lyckats få rätt personer i styrelse och ledning och jag tror inte att det kommer att ske några radikala förändringar.
Vill du ta plats i styrelsen?
– Jag tror inte det. Om det är en välfungerande styrelse och min kompetens inte saknas så har jag inget att direkt tillföra där. En del ser det som att jag gör aktieägarna besvikan, men jag kommer att vara en aktiv ägare och föra diskussioner om vad jag kan tillföra ändå.
Vad är det första som behöver förändras i Wedins?
– Själv drivs jag av en stark passion som genomsyrar min organisation och mitt yrkesliv som designer och företagare. Det skulle jag vilja försöka smitta av mig av till Wedins organisation. Ett företag och varumärke utan passion, drömmar och visioner har svårt att klara sig i konkurrensen. Det är som ett team med familjeproblem som bråkar internt. De kan aldrig förmedla en stark bild utåt eller ta fram de rätta produkterna. Det blir en fullständigt förvirrad situation, inte konstigt att det gått som det gått. Men nu är det nya personer i ledningen och på olika nivåer, nu lämnar vi det bakom oss.






