Realtid

Östeuropeisk F1-konstellation

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 dec. 2010Publicerad: 25 dec. 2010

Lotus Renaults F1-stall ska ha en ryss och en polack som förare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det skriver PaddockTalk.

Robert Kubica från Polen är klar sedan tidigare, och nu har besked kommit att Vitaly Petrov från Ryssland också ska köra för stallet under 2011 och 2012.

Petrov kör sedan tidigare för Renault-stallet som under 2011 blir Lotus Renault.

– Vi är jätteglada över att han nu stannar i ytterligare två år, säger Lotus Renault-stallets ordförande Gérard Lopez enligt PaddockTalk.

– Under den gångna säsongen visade Petrov vid flera tillfällen att han verkligen har potentialen att prestera.

– Det handlar bara om att få allt att stämma under en och samma race-helg för race efter race. Det kommer att vara hans målsättning för 2011.

Intresset för Formel 1 blir allt större i Ryssland enligt Lopez, som berättar att Lotus Renault för sin utveckling inlett samarbete med en del ryska företag med stor kompetens. Det är bland annat tack vare Petrov.

– Vi ser fram emot att bygga vidare på vårt stalls speciella relation till Ryssland, och att få det att bli ett väldigt framgångsrikt äventyr under de två kommande säsongerna, säger Lopez till PaddockTalk.

ANNONS

Lotus Renaults teamchef Eric Bouiller uttalar sig också:

– Vi är väldigt glada över att Petrov stannar kvar hos oss de kommande två säsongerna, och att vi därmed kan bygga vidare på framgångarna från 2010, säger han till PaddockTalk.

Bouiller berättar att hela stallet har arbetat maximalt de senaste månaderna för att förbättra konkurrenskraften.

– Och utöver det är en stabil förartrupp nödvändig för att vi ska nå våra mål, säger han till PaddockTalk.

Bouiller ger Kubica beröm för sin snabbhet och att han är konsistent.

– Och vi är säkra på att Petrov kommer att närma sig Kubica under det kommande året.

Petrov själv ger även sin kommentar:

– Jag är väldigt glad över att fortsätta i Lotus Renault-stallet och stolt över att representera det under de kommande två åren, säger han enligt PaddockTalk.

ANNONS

Petrov pekar på att han lärt sig mycket om Formel 1, banorna och bilen under 2010.

– Det kommer hjälpa mig att förbättras ytterligare framöver.

Sammantaget säger sig Petrov vara väldigt glad över att få fortsätta jobba med Lotus Renault-stallet.

– Jag är säker på att jag kommer att kunna prestera. På många sätt var 2010 ett lärdomsår, medan 2011 kommer att handla om att prestera, säger han till PaddockTalk.

– Jag känner att jag är redo att anta den utmaningen.

Brittiska sportbilsmärket Lotus var med i Formel 1 från 50-talet till 90-talet, och vann många segrar.

Svensken Ronnie Peterson körde åt Lotus på 70-talet.

Lotus (som numera ägs av malaysiska bilföretaget Proton – där bland andra malaysiska staten är delägare), återkom till Formel 1 under 2010 genom att namnet utlicensierades till nya malaysiska F1-stallet Lotus Racing med brittiska Cosworth-motorer och italienaren Jarno Trulli och finländaren Heikki Kovalainen som förare.

ANNONS

Men av de 12 F1-stallen som deltog under 2010 års säsong, var Lotus Racing ett av de tre stall som inte tog en enda poäng under årets 19 F1-lopp. (24 F1-bilar tävlar i varje F1-lopp och bara de 10 första bilarna i mål får poäng.)

Inför 2011 valde Renault med sitt eget F1-stall att minska ner på sitt F1-engagemang. Det separata Renault-stallet upphör, men Renault finns med som partner i det nya Lotus Renault-stallet som kommer att köra med Renault-motorer.

Och en stor skillnad är även att det inte längre bara är Lotus-namnet som finns med i stallet, utan inför 2011 har bilmärket Lotus även köpt in sig med en ägarandel på 25 procent.

Renaults F1-stall kom femma av de totalt 12 F1-stallen under 2010.

Det är även Renault-motorer i Red Bulls F1-stall som vann F1-säsongen 2010.

I Renaults F1-stall för 2010 var det just Robert Kubica och Vitaly Petrov som var förare, så de har helt enkelt båda kommit över till nya Lotus Renault-stallet.

Av de 27 förare som körde Formel 1 under 2010, kom Kubica på en åttondeplats medan Petrov kom på en 13:e-plats.

Kubica kom som bäst tvåa en gång och trea två gånger.

ANNONS

Petrov kom som bäst femma en gång och sexa en gång.

Medan 26-åringen Vitaly Petrov inledde sin F1-karriär under 2010, så var 2010 det femte F1-året för 26-åringen Robert Kubica.

De första fyra åren körde Kubica för BMW Sauber-stallet, men bytte 2010 till Renault.

Kubicas bästa år hittills var hans tredje F1-år (2008) då han slutade säsongen som fyra.

Lotus Renault-stallets ordförande Gérard Lopez är vd för bolaget Genii Capital som köpte 75 procent av Renaults F1-stall (från Renault) inför 2010 års F1-säsong (då Renault redan då minskade ner på sitt F1-engagemang).

De 25 procent som bilmärket Lotus (Group Lotus) har köpt inför 2011 års säsong, var alltså Renaults resterande 25 procent av F1-stallet.

Bråk har nu uppstått mellan Group Lotus och 2010 års F1-stall Lotus Racing om Lotus Racings användning av namnet Lotus.

Group Lotus menar att Lotus Racing på flera punkter har brutit mot licensavtalet om Lotus Racings användning av namnet Lotus.

ANNONS

Enligt en uppgift har Lotus Racing försökt att använda namnet Team Lotus som var Lotus ursprungliga F1-tävlingsnamn, och enligt en annan uppgift innebär förvirringen att det kommer att vara med två olika Lotus-stall i 2011 års F1-säsong; dels det nya Lotus Renault-stallet och dels det gamla Lotus Racing-stallet.

På Wikipedia står det att Jarno Trulli och Heikki Kovalainen ska köra för gamla Lotus Racing-stallet även under 2011 fast med namnet Team Lotus.

Bilmärket Lotus vd Dany Bahar (som kommer från Turkiet) uppger för sin del för Telegraph att han inte anser att det finns någon förvirring alls, utan att Lotus har valt att alliera sig med det före detta Renault-stallet som kom femma under 2010 och han anser nu att Lotus har potential att komma tillbaka till samma framgångar som historiskt inom F1.

Det är malaysiern Tony Fernandes med sitt flygbolag AirAsia som ligger bakom Lotus Racing, och enligt en uppgift var det han som började med idén att Lotus Racings bilar skulle tävla i svart och guld under 2011 – samma färgkombination som Lotus Renault planerar. (När Lotus tidigare tävlade i Formel 1 hade de sina största framgångar då stallet sponsrades av cigarettmärket John Player Special vars varumärke är i svart och guld vilket Lotus-bilarna då också var.)

Men Lotus-vd:n Dany Bahar anser inte att han skyfflar Fernandes åt sidan nu med Lotus Renault.

Bahar menar att Lotus hela tiden offentliggjort sina avsikter i takt med att beslut fattats säger han till Telegraph.

Ryssland för sin del kommer att arrangera sitt första Formel 1-lopp år 2014 i badorten Sochi vid Svarta Havet.

Frågan är om Petrov då som 30-åring kommer att vara med och ha någon chans att vinna.

ANNONS

Lotus och Renault har samarbetat tidigare. Exempelvis körde brasilianska F1-föraren Ayrton Senna under några år på 80-talet för dåvarande Lotus Renault-stallet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]