Realtid

Osäker framtid för Astra Zeneca

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 jan. 2005Publicerad: 25 jan. 2005

Läkemedelskoncernen Astra Zeneca har gått på smäll efter smäll under hösten. Nu inför bokslutsrapporten gäller frågan vad som händer när lanseringen av flera av de tänkta storsäljarna skjuts på framtiden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

På torsdag presenterar svensk-brittiska Astra Zeneca sin bokslutsrapport för 2004. Men det kommer inte att vara siffrorna som drar till sig det största intresset. Vad analytiker och andra vill veta är hur bolaget ser på framtiden. Till exempel en uppskattning av hur stor vinsten kan bli 2005.

– Jag tror att det är viktigt att de kommer med någon slags indikation och att de vågar sticka ut hakan lite grann. En diffus informationsgivning skulle försvaga tilltron till bolagets aktier, säger Stefan Wikholm, analytiker på Nordea Securities.

Conny Granelli, analytiker på Kaupthing, skulle gärna se att några av frågetecknen kring blodproppshämmaren Exanta och cancermedlet Iressa rätades ut.

– Mycket av den framtida tillväxten har varit kopplad till de produkterna, säger han.

Men under hösten har problemen radats upp för bolagets framtidshopp.

Exanta fick nobben av det amerikanska läkemedelsverket FDA och nyligen krävde den franska läkemedelsmyndigheten, som har hand om godkännandet inom EU, att Astra Zeneca ska presentera mer klinisk information. Båda dessa händelser innebär kostsamma förseningar.

Ännu ett bakslag kom när en stor studie visade att Iressa inte ökar överlevnaden mer än sockerpiller. Det ledde till att bolaget drog tillbaka sin ansökan om att få sälja preparatet i EU.

Under hela hösten har också negativa uppgifter om kolesterolsänkaren Crestors säkerhet plågat Astra Zeneca. Men bolaget håller fast vid att det är en säker produkt och att medlet kommer att ta 20 procent av mångmiljardmarknaden för så kallade statiner.

ANNONS

– Det känns tämligen avlägset i dag med den diskussion som varit kring den produkten, säger Conny Granelli.

Stefan Wikholm tycker ändå att en försäljning på 900 miljoner dollar är en framgång och han tror att Crestor under 2005 blir en blockbuster, alltså säljer för mer än 1 miljard dollar.

– Man kan inte säga att Crestor är en flopp, utan det är snarare så att förväntningarna har varit väldigt högt ställda, säger Stefan Wikholm.

Ingen av de båda tror att bolaget kommer att presentera stora nedskärningar i samband med rapporten, däremot kan sådana komma längre fram.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS