Resturangkonceptet Vapiano går bra i Sverige. Första svenska resturangen är på den interna toppfem i Europa och en ny har precis slagit upp portarna.
Öppnar tio nya restauranger på fem år

Mest läst i kategorin
Realtid.se har träffat den tyske grundaren innan öppnandet av ny restaurang – redan i kväll.
– Vapianos koncept är att servera italiensk – men även annan – mat för människor som tänker på vad de stoppar i sig. Det ska inte vara lika hetsigt snabbt som på snabbmatsställen, utan gästerna kan stå och se på när de färska råvarorna tillagas. Samtidigt ska priserna inte ligga på 30-40-50 euro. Till Vapiano ska man kunna gå vare sig man har jeans, är sju år gammal eller precis kommit ut från Operan, säger Vapiano International-vd:n Kent Hahne på blixtvisit i Stockholm.
Sveriges första Vapiano-restaurang öppnade på Sturegatan i Stockholm i oktober 2007. För prick en vecka sedan, i torsdags, var det kändisinvigning av Vapianos andra svenska restaurang på Munkbrogatan i Gamla Stan. Efteråt kablades nyheten ut i media: Laila Bagge och Niclas Wahlgren. Bra exponering och ett smart drag.
– Lustigt nog var det vår första restauarng, den på Sturegatan, som slog sitt kassarekord i fredags, när alla läste om Niclas Wahlgren i Gamla Stan, säger Christian Lagerlöf.
Lagerlöf är en av de två svenskar som ligger bakom den blågula versionen av det framgångsrika och prisbelönta restaurangkonceptet. Kollegan Magnus Ledin har en bakgrund som egenföretagare. Bland annat hade Ledin limousinservicen Bel Air, som han sålt.
Christian Lagerlöf själv har civilingenjörsexamen från KTH och har jobbat som telekomkonsult, men även global produktchef på Vodafone i Tyskland.
Allt helt i linje med Vapianos företagsfilosofi.
– Vi försöker verkligen välja karaktärer till posterna inom Vapiano. De behöver inte ha arbetat inom restaurangbranschen tidigare men de måste vara rätt personligheter, säger tysken Kent Hahne.
Det är Kent Hahne som är ”Vapianos utrikesminister”, som han själv uttrycker det. Han älskar att resa omkring och besöka de olika restaurangerna runt om i världen. I kväll torsdag finns han på premiären för ännu en ny resturang i tyska Haagen.
De andra tre Vapiano-grundarna har bakgrunder hos Merrill Lynch, driver pizzeriakedjor i Tyskland – och två av dem har varit franchisetagare för McDonald´s i Tyskland. Hamburgare, ja. Första Vapiano-restaurangen såg faktiskt dagens ljus i Hamburg 2002.
Det är också i Tyskland som Vapiano går oslagbart bäst. Den enda allvarliga konkurrenten bland de fem restaurangerna på den interna toppfem-listan ligger på, just det, Sturegatan.
– 2008 hade Vapiano på Sturegatan en omsättning på mellan 33,5 och 34 miljoner kronor, och vi hoppas på en 15-procentig ökning i år. I Gamla Stan förväntar vi oss kanske 25-30 miljoner kronor under 2010, det första hela året, säger Christian Lagerlöf.
– Vi har en väldigt konkret plan om att öppna minst 10 restauranger i Sverige inom fem år. Först fokuserar vi på Stockholm, Göteborg och Malmö. Men vi tittar även på städer av Uppsalas storlek. Under första halvan av 2010 hoppas vi kunna öppna en till i Stockholm, och 2011 i Malmö. Kontrakten är redan påskrivna, säger Christian Lagerlöf.
Svensken och tysken verkar gå bra ihop. De turas om att svara på frågor. Utrikesministern tar ordet och ut kommer en räcka siffror:
– I fjol omsatte vi 86,5 miljoner euro exklusive moms på 43 restauranger i 14 länder. Planen för 2009 är att ha 80-85 restauranger med en omsättning på 170 miljoner euro. Många av våra restauranger under utveckling är precis i öppningsfasen. Det blir en snöbollseffekt. För nio månader sedan öppnades den första i London och i USA för halvannat år sedan.
Kent Hahne kikar på sin fusklapp och snart står det klart att han inte har hundra koll på exakt vilka länder som står i startgroparna.
– Vi har tre nya länder på gång i år, säger Hahne och börjar räkna upp:
– Australien, Mexiko, Tjeckien, Serbien, Kroatien, Kuwait och Bahrain. Tusan, det blir ju sju.
Men Italien, matens själsliga ursprung – där väntar ingen etablering. Just nu.
Varför? Finns det för många familjerestauranger där?
– (Skratt.) Nej, men vi skulle verkligen vilja ha Vapiano i Italien också. Vi har kontakter med en annan gammal McDonald´s-snubbe, men det är svårt att göra business i Italien. Där handlar det så mycket om pengar under bordet, och så har de 15 olika skattemodeller. Italien och Belgien – det är svåra länder, säger Kent Hahne och slåt ut händerna i den 760 kvadratmeter stora lokalen.
Tidigare har här funnits en Tempobutik och SL-lokaler. Återstår att se om Vapiano kan gå som tåget.







