En halv miljon för ett cocktailparty.
Onassis lyxyacht 500.000 per kväll

Mest läst i kategorin
En dansk betalade i våras en halv miljon kronor för ett cocktailparty på världens kanske lyxigaste yacht M/Y Christina O. En norrman hyrde en av Monacos charmigaste och mest exklusiva båtar, Lady K II, i en vecka för drygt 2 miljoner kronor. Det går bra för lyxyachtförmedlaren Titan, Hyde & Torrance i Skandinavien.
I november 2005 etablerade den globala lyxyachtsspecialisten Titan, Hyde & Torrance, THT ett kontor i Köpenhamn för den skandinaviska marknaden. De är specialiserade på att hyra och sälja världens finaste båtar. Det första halvåret har gått över förväntan.
Sammanlagt 14 lyxyachter har hyrts ut och ett antal fina yachtaffärer har förmedlats. Tyvärr vill Ulrich Nielsen, vd på det nordiska kontoret inte avslöja namnen på sina exklusiva kunder.
Men han berättar att de största och dyraste båtarna har hyrts ut till danskar och norrmän, medan svenskarna har valt lite mer modesta yachter.
– De fyra svenskar vi har haft som kunder har hyrt båtar för upp till åtta personer. De kommer att segla med dem i södra Frankrike nu i augusti, berättar Ulrich Nielson.
Varken svenskar, norrmän eller danskar använder lyxyachterna i de egna farvattnen.
– De flesta åker ner till Medelhavet eller till Karibien. När man betalar så mycket vill man vara säker på att ha bra väder. Men sen vill de nog inte heller synas för mycket här i Norden, säger Ulrich Nielsen.
Det finns inte så många större båtar att hyra här i Skandinavien. Den lyxigaste båten som THT förmedlar är 100-fotaren Grace som ligger i de nordiska fjordarna. De större båtarna ligger på mer sydliga breddgrader.
Om man vill ta en cocktail på Christina O så måste man alltså ta sig ner till Monaco eller Aten där båten ligger, eller betala för att köra upp båten till Stockholm.
När man hyr en lyxyacht genom THT ingår alltid en besättning som ser till att gästerna kan slappna av till fullo.
– Vill man ha hummer och champagne till lunch så ber man bara besättningen att fixa det, säger Ulrich Nielsen.
Förutom uthyrning så fungerar THT även som en mäklare vid köp och försäljning av lyxyachter. Under våren har en svensk gjort en affär – ett köp av lyxmotoryachten Sunseeker Manhattan 64. Men en Sunseeker Manhattan 64 är ingenting jämfört med den megayacht som sålts för 100 miljoner kronor till en annan skandinavisk köpare.
Ulrich Nielsen tror definitivt på den skandivaniska marknaden, men hur stor den är vill han inte uttala sig om.
– Danmark är exempelvis ett av världens båttätaste länder men det behövs mycket pengar för att kunna hyra eller en köpa en lyxyacht. Den typiske THT kunden är en affärsman eller egenföretagare som ofta har någon slags anknytning till havet, säger Ulrich Nielsen. Rederiägare är exempelvis vanliga kunder. Det finns inte så många personer i Skandinavien som är villiga att lägga ut så mycket pengar. Det är en dyr hobby.
Sammanlagt gissar Ulrich att det finns cirka 20 personer i Danmark som platsar i den internationella ligans lyxbåtsägare. Hur många det finns i Sverige vet han inte.
Internationellt sett har marknaden för lyxbåtar haft ett rejält uppsving i år.
– Bland annat hade THT i London en brittisk klient som köpte en yacht för över en miljard svenska kronor, berättar Ulrich Nielsen.
Klienter i miljardklassen finns ännu inte i Skandinavien. Kända svenska lyxbåtsägare, tillika affärsmän, som gärna betalar för lite dyrare båtar är H&M:s Stefan Persson som har en Targa 42, Ericssons Carl-Henric Svanberg som har en 24 meter lång Swan-båt och Handelsbankens före detta styrelseordförande Arne Mårtensson som nu seglar jorden runt i en Hallberg-Rassy 62, enligt Dagens Industri.
Den värsta stekaren är annars svenska skeppsredarfamiljen Kraft som äger världens största fullriggare, en 439-fots yacht.
Någon fullständig lista över svenska lyxbåtsägare är svår att få då de flesta registrerar sina båtar utomlands, men enligt en artikel i Veckans Affärer tidigare i år genomförs ett femtontal båtaffärer i 20 till 200 miljoners klassen per år, med svenskar som köpare. Men för att se dem får man alltså ta sig ner till Monaco, franska rivieran eller andra populära båtplaster som Sardinien.