Realtid

Oligark utmanar Ericsson

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 sep. 2008Publicerad: 03 sep. 2008

Ryska affärsmannen Oleg Zherebtsov är en av de motståndare Ericsson har att tampas med i världsomseglingen Volvo Ocean Race, som går av stapeln om en månad.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Makro

Gruvdriftens vinster blir framtidens problem

18 nov. 2025

– Vi kommer att göra vårt bästa. Som alla deltagare tävlar vi för att vinna, säger Rustam Ismailov som är presschef för Zherebtsovs satsning ”Team Russia” med båten Kosatka vilket betyder ”döda en val”.

Ericsson har lika höga mål.

– Det är självklart att vi har höga ambitioner. Annars skulle vi inte ställa upp i tävlingen för andra gången i rad, och den här gången med två båtar, säger Ola Rembe som är informationschef för Ericssons båtar.

Zherebtsov som är 39 år, har byggt upp en förmögenhet på ryska storbutikskedjan Lenta som han grundade år 1993.

– Men nu har Zherebtsov dragit sig tillbaka. Han är fortfarande delägare i Lenta och sitter i styrelsen, men är inte involverad i den löpande verksamheten, säger Ismailov.

Team Russias ess i rockärmen är designern Rob Humphrey som tidigare designat båtarna Dolphin Youth och Rothmans som var med i den tidigare seglingstävlingen Whitbread som föregick Volvo Ocean Race.

– Vi har särskilda ”spray rails” i fören av Kosatka, vilket är bra i höga hastigheter, säger en teknisk expert på Humphreys designbolag Humphreys Yacht Design i England.

Det är Zherebtsov som enligt presschefen Ismailov finansierar hela Team Russia-projektet.

ANNONS

– Men vad vi kan bedöma, så spenderar Team Russia väsentligt mindre belopp än andra konkurrenter som Ericsson och Telefonica, säger Humphreys-experten.

En anonym analytiker uppskattar att Ericssons seglingssatsning kostar en halv miljard kronor fördelat på två år.

– Vi kommenterar inte investeringen, men projektet har löpt sedan år 2006. Det är en fortsättning på den satsning vi gjorde redan år 2005, så det är ju snarare ett projekt över en period på tre, fyra år snarare än två, säger Rembe.

Analytikern har som utgångspunkt inget att invända mot projektet i sig, men är kritisk emot att Ericsson valt att utveckla och bygga segelbåtarna själva, i stället för att köpa eller hyra färdiga båtar.

– Det är som att Ericsson skulle sponsra en tennisspelare och i samband med det utveckla och tillverka en ny tennisracket, eller att sponsra en formel 1-förare och utveckla en egen formel 1-bil.

Rembe invänder mot analytikerns synsätt.

– Självklart har vi inte designat eller byggt båten själva. Det är en mycket märklig kommentar som blir helt missvisande, anser Rembe.

Faktum kvarstår dock att Ericsson har anlitat stjärndesignern Juan Kouyoumdjian för att konstruera sina båtar som byggts i Kista utanför Stockholm där Ericsson har sitt huvudkontor. Kouyoumdjian som är fransk argentinare, konstruerade båten ABN Amro 1 som vann förra Volvo Ocean Race som pågick åren 2005/2006.

ANNONS

ABN Amro 1 köptes av Ericsson och användes som träningsbåt med namnet ”Ericsson 2”, men har numera sålts.

– Det stämmer att vi har haft möjlighet att förlägga bygget av båtarna i anslutning till vårt huvudkontor i Kista utanför Stockholm. Det är ett samarbete med fastighetsbolaget Klövern, medger Rembe.

Förra gången gick det inget vidare för Ericsson i Volvo Ocean Race. Då hade företaget bara en båt med, ”Ericsson 1”, som slutade femma av sju deltagare.

– Men det blev ändå en stor framgång för oss som sälj- och marknadsföringsprojekt, säger Rembe.

Precis som förra gången kommer Ericsson under denna tävling alltså träffa kunder i de etappmål båtarna stannar till vid. Det är inte frågan om några lösa besök där kunderna bjuds in för att bara titta lite på båtarna.

– Vi för konkreta affärsdiskussioner under mötena. Och visst är det klart att det är roligare att prata om vi leder tävlingen, säger Rembe.

– Fast egentligen är det inte särskilt viktigt för våra kunder om vi leder eller inte, lägger han till.

Ericssons kunder kommer att få möjlighet att ta en seglingstur i den första Ericsson-båten ”Ericsson 1” i de hamnar Volvo Ocean Race har som etappmål under tävlingens gång. De två nya Ericsson-båtarna ”Ericsson 3” och ”Ericsson 4” som ska vara med i årets tävling, kommer att vara upptagna med tävlingen och trimningsarbete i etapphamnarna.

ANNONS

Konkurrenterna i år består av totalt fem lag, varav Ericsson och Telefonica har två båtar var. Så totalt är det sju båtar som slåss om segern.

Telefonica är det spanska televerket som är en Ericsson-kund, så frågan är om Ericsson vågar vinna över dem.

De övriga tre båtarna är tyska klädmärket Puma som ägs av franska lyxproduktföretaget PPR, den ryska båten med Oleg Zherebtsov i spetsen, och ett irländskt/kinesiskt projekt som heter ”Green Dragon”.

– Vad vi har hört så ska Zherebtsov segla med på sin båt som en av två förgaster. Ska man vara med på en av världens tuffaste seglingstävlingar som förgast, kan man förutsätta att han är vältränad för uppgiften, säger Rembe.

Enligt Zherebtsovs presschef Ismailov så har Zherebtsov förberett sig i 2,5 år för Volvo Ocean Race.

– Han har varit mer på sjön än på land under denna tid, säger Ismailov.

Ericssons vd Carl-Henric Svanberg kommer inte att segla med någon av sina båtar under tävlingen.

Är det stora risker för deltagarna?

ANNONS

– Tävlingen har varit ganska väl förskonad från allvarliga olyckar, men det är klart att det är en riskfylld miljö, säger Rembe.

– Jag kan inte tänka mig en mer aggressiv och utsatt miljö att tävla i.

– Samtidigt består besättningarna av världens bästa seglare som kan sitt jobb. Det är inte ofarligt, men deltagarna är ändå proffs.

Båtarna har livflottar och kommunikationsutrustning.

Farligaste sträckan är att runda Sydamerikas sydspets Kap Horn, där man tjänar på att ta rutten så långt söderut som möjligt för att det blåser mer där. Men då kan man även stöta på isberg.

Här pratas det om ”roaring 40’s” och ”screaming 50’s” där det blåser 40 eller 50 meter per sekund.

Under förra Volvo Ocean Race var det en av båtarna som vid ett tillfälle kom upp i 42 knop. Kanske ännu mer anmärkningsvärt är att en deltagarbåt klockade en snitthastighet på 22-23 knop över en timme.

– Det är
under väldigt speciella omständigheter med lågtryck och stora vågor, säger Rembe.

ANNONS

Nuförtiden kan tävlingsbåtarna vinkla kölen i förhållande till skrovet.

– Det är därför de kan gå så snabbt, säger Rembe.

Öppna regler gäller för kölen, så där har inte konkurrenterna några hemligheter för varandra.

– Det är inte som det varit på America’s cup, att man täckt för kölen för att inte avslöja hemligheter.

– Däremot kan vi ha hemligheter för varandra under däck, som vi inte vill berätta för konkurrenterna om.

Hittills har det aldrig inträffat en totalkatastrof med en båt som sjunkit och besättningen gått förlorad.

– Är man på fel plats så får det inte inträffa en total katastrof. Det är olämpligt, säger Rembe.

Tidigare tävlingsomgångar har folk spolats överbord, och några dödsfall har inträffat.

ANNONS

– Med tanke på det man ägnar sig åt, har tävlingen som helhet varit väldigt förskonad.

Rickard Brisius som varit med i två Volvo Ocean Race, är projektledare för hela Ericsson-satsningen.

Ericssons två båtar har delats upp i en båt med en internationell bestättning, och en båt med en nordisk besättning.

Den internationella båten leds av brasilianaren Torben Grael som skeppare. Han har sex olympiska medaljer i segling.

Den nordiska båten har Anders Lewander som skeppare, men seglarveteranen Magnus ”Mange” Olsson, 59 år, med erfarenhet från ett antal Volvo Ocean Races och tidigare Whitbread har fått ta ett av vaktpassen som kapten där.

Ericsson 3 och Ericsson 4 är nu på Lanzarote på Kanarieöarna utanför Afrika och tränar, men kommer snart att börja röra sig mot Alicante på den spanska medelhavs-kusten.

Där går starten för hela Volvo Ocean Race den 4 oktober med en banlagd tävling precis utanför Alicante. Det är den första av tio etapper i den här omgångens Volvo Ocean Race.

Den 11 oktober går sedan starten för nästa etapp, som går från Alicante till Kapstaden.

ANNONS

Därifrån går sedan etapper vidare till Indien, Singapore, Kina, Rio, Boston, Galway på Irland, och sedan föräras Sverige med två etappmål; först i Marstrand dit båtarna kommer i början av juni nästa år, och sedan Stockholm. Slutmålet är Sankt Petersburg i slutet av juni.

Ericssons-vd:n Svanberg har ett välkänt seglarintresse. Förutom att nu vara med om Ericssons andra deltagande i Volvo Ocean Race, var han även med som vd i Assa-Abloy som hade en båt med i Volvo Ocean Race åren 2001/2002. Den båten kom tvåa.

– Vi var otroligt nöjda med vår satsning på Volvo Ocean Race, säger Assa-Abloys informationschef Ann Holmberg.

Enligt henne kostade satsningen 100 miljoner kronor över en period på två år.

Syftet var att ena Assa-Abloy internt. Företaget hade köpt en massa andra företag, och kände att projektet var det rätta för att skapa sammanhållning.

– Varje lokal del av Assa-Abloy ansvarade för arrangemangen i de olika etapphamnarna under tävlingens gång, och dessutom visade det sig att vi fick stor publicitet externt också, säger Holmberg.

Varför har ni inte gjort om det då om det var så lyckat?

– Det här är inte en sådan grej som man gör om varje gång, säger Holmberg.

ANNONS

Mange Olsson var med även på Assa-Abloy.

Volvo Ocean Race-båtarna byggs enligt standarden ”VO70” (Volvo Open 70), och är 22 meter långa.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS