Realtid

OKQ8 startar bank

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 feb. 2009Publicerad: 09 feb. 2009

Det halvkuwaitiska bensinbolaget har valt tillfälle att ta upp kampen med övriga banker mitt i finanskrisen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sent på måndagens eftermiddag kom beskedet att OKQ8 har fått Finansinspektionens tillstånd att starta bank.

Ska ni nu ta upp kampen med Handelsbanken, Swedbank och de andra?

– Jag tror inte vi spelar i deras division på det området, säger OKQ8:s ordförande Göran Lindblå till Realtid.se.

– Vi ägnar oss åt det vi är bäst på och sköter våra delar.

OKQ8:s kortchef Kent Baggås fyller i:

– Vi kommer att lansera ett nytt kortkoncept inom OKQ8, säger han.

– Det blir ett kort med Visa-anslutning. Och i och med att vi lanserar det med vårt eget namn, så måste man vara bank.

ICA Banken har ett liknande Visa-kort, medan bland bensinbolagen så sköter SEB korten åt Statoil och Citibank sköter korten åt Shell.

ANNONS

– De övriga bensinbolagen har inte korten ”i egen drift”, men vi vill göra det själva, säger Baggås.

Är tanken att man ska börja tanka på kredit i stora volymer?

– Vi har redan tidigare 1,2 miljoner kort hos våra kunder, men det är våra egna kort som bara kan användas hos OKQ8.

– Det vi ser hos våra kunder och svenskar i allmänhet, är att man vill kunna använda ett och samma kort till så mycket som möjligt.

– Då kan man lika gärna sätta vår flagga på ett Visa-kort, så kan man använda det hos oss och få rabatt på drivmedel och det man handlar i butiken, för att sedan använda kortet var annars som helst också.

Får man rabatt även om man använder ert Visa-kort i ICA-butiken?

– Det kommer att bli en bonus. Det är inte bestämt exakt hur det ska se ut, men någon typ av bonus blir det.

Målgruppen för OKQ8:s nya Visa-kort är i första hand de 300.000-400.000 OKQ8-kunderna som redan är aktiva kreditkortskunder hos OKQ8.

ANNONS

Det nya Visa-kortet kommer att lanseras under år 2009.

Redan nu får OKQ8:s ”medlemmar” en rabatt på 15 öre per liter drivmedel plus 2 procent på det man köper i macken.

– Det är en återbäringsnivå som beslutas varje år.

Den rabatten får man med alla OKQ8-kort, så det är inget nytt.

Vad är då fördelen med att få rabatten med ert Visa-kort?

– Våra medlemmar är väldigt lojala, så de använder vårt kort då de är hos OKQ8, och med det nya kortet kommer de även att kunna använda det på andra håll.

OKQ8 ägs till ena hälften av OK som ägs av sina medlemmar, och till andra hälften av Q8 eller ”Kuwait Petroleum” som i slutändan ägs av Kuwait.

Det var den 1 januari år 1999 som OK slogs ihop med Q8, så det blir tioårsjubileum i år.

ANNONS

Hur har samarbetet utfallit?

– Det har gått jättebra, säger Baggås.

Det är dock inte nödvändigtvis kuwaitisk olja man tankar hos OKQ8.

– Vi köper drivmedel av de som har raffinaderier. Det kan vara Shell, Preem eller Statoil, men inte nerifrån Kuwait. Vi köper där det går att få tag på närmast, säger Baggås.

Det kan även vara från Finland där finska oljebolaget Neste har raffinaderier.

– Vi köper våra drivmedels-produkter på marknaden bara. Det har inget direkt med Kuwait att göra.

Baggås hänvisar i övrigt till OKQ8:s ordförande Göran Lindblå för frågor om kuwaiterna.

– Jag tycker att det har gått väldigt bra att samarbeta med kuwaiterna, säger Lindblå.

ANNONS

– Många tyckte i början att det kanske var en konstig kombination, men det har fungerat väldigt väl.

OKQ8 har sex ordinarie styrelseledamöter plus två arbetstagarrepresentanter.

Av de sex som representerar aktieägarna är tre representanter för OK och tre representanter för Kuwait.

Kuwait-representanterna är i sin tur två personer från Kuwait och en dansk som är chef för Kuwaits danska bolag.

Styrelsen träffas minst fyra, fem gånger per år. Senast under januari hade de ett möte.

Lindblå bedyrar att det under hela tioårsperioden aldrig har varit något bråk mellan kuwaiterna och OK-företrädarna.

– Argumenterar gör man väl alltid mer eller mindre, men det har inte på något sätt hettat till på det sättet.

– Däremot för vi alltid diskussioner inom ramen för styrelsearbetet, och vi kan även föra samtal däremellan.

ANNONS

– Kom ihåg att det inte råder något motsatsförhållande mellan oss. Styrelsen har ett gemensamt uppdrag, och tar gemensamt ansvar.

– Det är inte så att vi förhandlar eller så. Var och en bidrar med sina erfarenheter. Det spelar ingen roll att vi är svenskar, danskar eller kuwaiter. Professionalism och erfarenhet är det som spelar roll.

Även Lindblå anger att det inte är kuwaitisk olja man köper hos OKQ8.

– Nej, vi köper våra drivmedel där det passar bäst. Det är inte särskilt logiskt att transportera drivmedel från Kuwait till Sverige, utan det finns en fungerande marknad som vi köper ifrån. Och ju kortare avståndet är, desto mer minskar vi transportkostnaden.

– Det finns fungerande raffinaderier i närheten, så de har konkurrensfördelar.

Enligt Lindblå kommer OKQ8 att kunna addera lite specialerbjudanden till OKQ8-medlemmarna via det nya Visa-kortet.

Det kreditkort som OKQ8 hittills har erbjudit sina medlemmar är MasterCard.

Men Lindblå är lite förtegen om det nya Visa-kortets alla fördelar.

ANNONS

– Det ska du få se så småningom.

Han vill inte avslöja exakt lanseringsdatum.

– Det är inte bestämt ännu. Först behövde vi bankoktroj, och det har vi fått nu.

Var det enda hindret som återstod?

– Det var en viktig fråga och tanke.

Lindblå kör själv sin ”stadsjeep” av modell Lexus RX400 när Realtid.se intervjuar honom.

Det är en hybridbil som är miljövänligare än en vanlig bil.

Då behöver du inte tanka så mycket?

ANNONS

– Det blir mycket ändå, säger Lindblå.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]