Mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson redovisar en vinst före skatt på 140 miljoner euro för fjärde kvartalet 2004. Det kan jämföras med vinsten på 46 miljoner euro för motsvarande period 2003.
Ökad vinst för Sony Ericsson
Mest läst i kategorin
Försäljningen uppgick till 2.005 miljoner euro, jämfört med 1.437 miljoner euro ett år tidigare.
Analytiker hade i snitt räknat med en kvartalsvinst före skatt på 165 miljoner euro ocyh en försäljning på 1.934 miljoner euro, enligt Reuters sammanställning.
Antalet levererade mobiltelefoner uppgick under perioden till 12,6 miljoner, jämfört med 8,0 miljoner fjärde kvartalet året före.
– Vi har nått ett starkt resultat under fjärde kvartalet med fortsatt bra tillväxt för både volym och försäljning, säger Jan Wäreby, vice vd på Sony Ericsson till TT.
– Marknadsandelen fortsätter att öka något och ligger nu strax över 7 procent. Det är ungefär två procents ökning jämfört med fjärde kvartalet 2003.
Sony Ericsson visar i bokslutet stigande försäljning men också stigande kostnader. Men enligt Wäreby följer kostnaderna planen. Det handlar främst om större satsningar på produktutveckling och för reklam.
Försäljningen har varit stark i Europa, men också i på de flesta håll i Asien, enligt Wäreby.
– Särskilt bra i Kina där vi gjort stora framsteg, och i Latinamerika tar gsm marknaden med stormsteg och vi är bland de starkaste när det gäller gsm-telefoner, säger Wäreby.
Under hela 2004 sålde Sony Ericsson 42,3 miljoner telefoner, vilket kan jämföras med 27,2 miljoner året innan. Försäljningen uppgick till 6.525 miljoner euro, jämfört med 4.673 miljoner euro året innan.
Sony Ericsson gjorde en vinst före skatt på 486 miljoner euro under 2004, jämfört med en förlust på 130 miljoner euro året innan.
TT