Sam Bonnier om investeringen i Realtid.
"Oerhört intressant målgrupp"
Mest läst i kategorin
Realtid Media, företaget bakom Realtid.se, fyller kassan för att kunna befästa positionen som finansbranschens ledande affärstidning. En nyemission genomförs just nu.
Det senaste året har Bisslinge Förvaltning gått in som en av de större ägarna i Realtid Media. Samuel Bonnier företräder bolaget i Realtid Medias styrelse.
Vad visste du om Realtid.se innan ni investerade?
– Jag hade faktiskt blivit intervjuad av tidningen men var ingen aktiv läsare. Däremot märkte jag att många i bekantskapskretsen talade om den och var återkommande besökare. Sajten hade ett rykte om sig att vara snabb på nyheter inom affärsjuridik och finans men också att den var lite skvallrig.
Varför valde ni att investera?
– Vi gillar utmaningar och trodde på personerna bakom tidningen. Vi såg att varumärket var oerhört starkt i en intressant målgrupp, men lite sargat. Samtidigt, om man kunde lyfta varumärket i värdeskalan och bredda produktutbudet, borde här finnas en spännande affär att göra. Verksamheten hade en tuff period bakom sig och behövde få tid på sig att komma närmre kunderna och öka säljinsatsen.
Vad har hänt i verksamheten sedan ni gick in som ägare?
– Bolaget har gjort nödvändiga besparingar men också utvecklat affärsmodellen och blivit mer aktiva på försäljningssidan. Det viktigaste är att modellen har breddats från att enbart bygga på en sajt med bannerintäkter till att stå på flera ben där även en tryckt tidning och event ingår. Det handlar om att skapa flera vägar för att kunna kapitalisera på det starka varumärket.
Vad är i närtid de viktigaste stegen för bolaget?
– Fokus nu är på sälj och därmed att nå lönsamhet. Vi vidareutvecklar och kommersialiserar de produkter och projekt som vi lanserat efter sommaren 2011 och inledningen av 2012.
Hur ser du på bolagets framtid?
– Målgruppen är ju oerhört intressant och jag tror vi har en stor möjlighet att verkligen bli det dagliga verktyget för finansbranschen. Vi har nu lagt en bra plattform som vi ska få lönsamhet i under året. I nästa fas bör man ganska enkelt kunna addera kompletterande intäktsströmmar som fort uppvisar både lönsamhet och goda marginaler. Vi tycker sammantaget att det
här är ett väldigt spännande bolag.
Läs mer om nyemissionen här: www.realtid.se/ir
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.