Realtid

Oense om kontanthantering

Realtid.se
Uppdaterad: 05 nov. 2015Publicerad: 05 nov. 2015

Bankernas kontantservice behövs fortfarande men om det kostar för mycket bör bankerna ta en avgift för det menar Riksbankens Cecilia Skingsley. Lär inte locka fler kunder, säger Swedbanks Wolf.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kontantanvändingen minskar snabbt i Sverige och digitala betallösningar börjar till och med bli mer attraktiva betalsätt än kortanvändning. På Svenska Bankföreningens årliga möte på Grand Hotel diskuterades ämnet i en panel bestående av Swedbanks vd Michael Wolf, Skatteverkets generaldirektör Ingemar Hansson, vice riksbankschefen Cecilia Skingsley och Anette Tånneryd, direktör för finansiella tjänster på konsultbyrån Accenture.

Samtliga var positiva till den digitala strukturomvandlingen men Skingsley var dock lite bekymrad över att kontanthanteringen hos bankerna minskade.

Hon menar att den digitala omvandlingen går så pass fort fram att många konsumenter kommer i kläm.

Swedbanks Michael Wolf kontrade med att möjliggörande av mer kontanthantering utgör en stor kostnad för bankerna och pekade även på säkerhetsfrågan. Sedan han började på banken 2009 har antalet rån gått från ett 40-tal till noll, säger han.

Men Skingsley menar att det är viktigt att bankerna tar ansvar för kundernas behov och fortsätter att tillhandahålla kontantservice så länge kunder vill använda det. För många grupper i samhället är kontanter fortfarande ett viktigt alternativ.

– Men de som efterfrågar kontanttjänster bör också vara beredda att betala för dem, säger hon.

Att ta ut avgifter för tjänsten är dock inte en väg bankerna, åtminstone Swedbank, ser som hållbar.

– Gör vi det tror jag inte kundnöjdheten ökar. Börjar vi ta betalt för det kommer kontanthanteringen definitivt minska, säger Wolf, som i inledningen av paneldiskussionen även sa att betalområdet befinner sig i en konstant utveckling, något som är positivt för kunderna.

ANNONS

Innan panelen höll Jerry Norton från it-konsulten CGI ett tal om samma tema och gav sin syn på det han kallar för ”betalrevolutionen”.

– För 10-15 år sedan var betalningar bara något bankerna skötte och ingen annan brydde sig om det. Nu kan man inte plocka upp en kopia av Financial Times utan att läsa om det, eller mer riskkapital som går till ett nytt fintech-bolag, säger han.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS