Klockan 17.45 på torsdagen lanserades Sveriges svar på World of Warcraft. Det är Skövde-företaget Lockpick Entertainment som släpper onlinespelet Dreamlords.
Nytt svenskt onlinespel
Mest läst i kategorin
Men till skillnad från en vanlig spellansering direktsändes denna via nätet.
– Under två års tid har vi haft nära relation till medlemmarna och testarna på spelets community. Vi valde att arbeta med just onlinespel för att kunna ha en nära relation till slutkunderna. Det är för deras skull vi direktsänder lanseringen, säger Lockpicks vd David Rosén till Realtid.se
Den stora giganten på marknaden för onlinespel är idag Blizzards World of Warcraft. Med sina 8 miljoner aktiva spelare är World of Warcraft en orubblig koloss, och vill man som speltillverkare slå sig in på marknaden är det en betydligt bättre strategi att nischa sig.
– Då vårt spel är mer ett strategispel med rollspelsinslag så ser jag att vi skapar oss en egen nisch.
Med Dreamlords vill Lockpick ringa in köpstarka nordamerikanska och europeiska spelare som främsta målgrupp och hoppas nå ut till över 100.000 spelare inom ett par år, vilket kan jämföras med huvudkonkurrenten World of Warcrafts 8 miljoner spelare. Lockpick slopar helt och hållet den gammalmodiga och onödigt dyra distributionsmodellen med spelkartonger och butiksutskick och låter istället spelaren för en startavgift på 19,95 dollar ladda ned spelet direkt från deras hemsida. Därefter följer den månatliga prenumerationsavgiften på 14,95 dollar. Men till skillnad från vanliga offlinespel slutar inte utvecklingsprocessen för ett onlinespel bara för att spelet har släppts.
Men till skillnad från det svensktillverkade onlinespelet Entropia Universe kommer inte spelvalutan i Dreamlords att kunna översättas och överföras till riktiga pengar.
– Vi vill inte ha någon extern handel med vår valuta. Det förstör bara balansen i spelet, säger Rosén.
Jimmy Håkansson
frilansjournalist
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.