På ett år har nya snustillverkare kapat åt sig marknadsandelar i Sverige värda tiotals miljoner kronor. Men enligt dominerande Swedish Match konkurrerar uppstickarna mest med varandra.
Nytt snus upp på banan
Mest läst i kategorin
Det senaste året har någonting som i alla fall liknar konkurrens uppstått på den svenska snusmarknaden. Tobaksjätten Gallaher, med varumärkena Gustavus och Grand XL, har vuxit kraftigt sedan förra hösten och två nya aktörer, Fiedler & Lundgren och Skruf Snus, har kommit in på banan.
Men vid höstens mätningar hade de nya tillverkarna fortfarande bara uppnått en marknadsandel på knappt 4 procent – tillsammans.
På Swedish Match är man försiktig i sina kommentarer kring den ökade konkurrensen. Men informationsdirektören Ulf Svensson säger att den inte har fått några större konsekvenser.
– Vi har under de senaste tre kvartalen haft en stabil marknadsandel på cirka 96 procent. Det är en iakttagelse som vi har gjort under året: konkurrenterna konkurrerar mer med varandra än med oss, säger han.
Ändå försvarar man sig med näbbar och klor mot de nya aktörerna. Till exempel driver Swedish Match ett varumärkesmål mot Gallaher, som anklagas för efterapning.
Klart störst av utmanarna är just Gallaher, med en marknadsandel på cirka 2,5 procent. Därefter kommer Fiedler & Lundgren, som sedan starten i våras redan hunnit kapa åt sig en andel på knappt 1 procent, motsvarande nästan två miljoner snusdosor.
– Det har gått fantastiskt bra, säger Ewa Hagert, marknadschef på Fiedler & Lundgren.
Företaget, som har profilerat sig med nya smaker och annorlunda utseende på snusdosorna, säljer i dag sju olika snusprodukter. Målet i Sverige är att uppnå en marknadsandel på 10 procent till 2010.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.