Alla älskar att debattera media. Så vad tycker du om Realtid.se?
Nytt år, samma löfte
Mest läst i kategorin
Stora delar av mediesektorn står med ena foten i graven både etiskt och kommersiellt. Mediejättarna tävlar om att suga ut de sista slantarna i en krympande annonskaka samtidigt som publiken sviker. Attraktionskraften i de nya digitala informationskanalerna har gjort Facebook till en viktigare nyhetsförmedlare än CNN.
Ni känner igen ovanstående spaningar och spådomar från det senaste årets mediedebatt. Inför 2011 kan allt bara bli värre. Åtminstone om man får tro dysterkvistarna, senast representerade av Rolf van den Brink och Anne Ramberg som i december gjorde var sitt dystopiskt inlägg i debatten.
Mot den bakgrunden känns det extra roligt att från och med i dag axla rollen som chefredaktör på Realtid.se. Jag delar nämligen inte dysterkvistarnas syn på medievärlden och dess mörka framtid.
Min utgångspunkt: Det dramatiska nyhetsåret 2010 visar att det finns ett jobb att göra även i framtiden – och en stor efterfrågan hos läsarna.
Givetvis är konkurrensen stenhård och kraven blir allt högre från en kräsen publik. Men däri ligger också det spännande i utmaningen.
När det gäller innehållet i Realtid.se har redaktionen samma nyårslöfte som alla år: att fortsätta publicera en engagerande daglig affärstidning med höga nyhetsambitioner.
För att klara uppdraget börjar vi året med att förstärka redaktionen. Min företrädare Olle Blomkvist blir ny senior reporter samtidigt som Karl-Johan Byttner rekryteras som ny redaktionschef.
Vi finputsar också våra arbetsmetoder och rutiner.
Som läsare är du alltid välkommen att dela med dig av åsikter och synpunkter. Hör av dig redan idag!
Som ny på chefredaktörsposten är jag extra intresserad av att få höra vad vi gör bra och vad vi gör dåligt. Är det något område som vi inte bevakar som du vill läsa mer om?
Och hur ofta läser du Realtid.se och på vilket sätt? På datorn, i telefonen eller läsplattan? Kan vi underlätta något för dig som läsare?
Mejla på [email protected] eller ring 0739-19 75 77. Det går också bra att twittra @peragerman (twitter.com/peragerman)
Till sista det kanske viktigaste: vilka nyheter har vi missat? Tips och uppslag från dig som läsare är oumbärliga!
Enklast når du redaktionen via mejladressen [email protected] men rör det sig om känsligare material bör du tänka på vilka spår du lämnar efter dig. Klassisk postgång har flera fördelar i det avseendet.
Posta i så fall ditt tips till:
Realtid.se
Att: Per Agerman
Löjtnantsgatan 25
115 50 Stockholm
Låt oss röra om i mediegrytan ett år till.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.