Brittiska tidningen Autoexpress har bilder på nya Ferrari 612.
Nya Ferrarin - ful som stryk

Mest läst i kategorin
Bilen är ännu inte lanserad, och har därför maskerats kraftigt så att man ännu inte ska se hur den ser ut egentligen.
Och det är maskeringen som nu väcker blandade känslor.
Men Autoexpress skriver att Ferrari håller på för fullt med att ta fram den nya bilmodellen.
Det väntas troligen bli den nya versionen av Ferrari-modellen 612 Scaglietti.
Modellen som har synts till under testning på Ferraris egen bilracingbana Maranello i Italien, har varit kraftigt maskerad.
Men enligt Autoexpress kan man ändå se att det handlar om en 612-version genom dess långa motorhuv och det kraftigt sluttande biltaket där bak.
Maskeringspanelerna som har satts på och kanske även en ”falsk” bakruta, gör att det är svårt att gissa hur bilen kommer att se ut där bak.
Autoexpress räknar dock med en totalt ny design av modellens bakdel med LED-ljus.
Där fram syns likheten med den nya Ferrari-modellen 458 Italia som redan har lanserats.
Den nya 612:an väntas även få samma ”aktiva aerodynamik” som 458-modellen har.
Vad gäller 612:ans motor är inte mycket känt ännu, men Autoexpress räknar med att den blir mer kraftfull än den tidigare 612-motorn och dessutom med lägre avgasutsläpp.
En nyckelfråga är om Ferrari fortfarande kommer att ha en V12:a i den nya 612:an eller istället krympa ner den till en V8:a.
En möjlighet är även att det blir extra hybrid-drift i bilen med ett KERS-system som får energi när man bromsar, vilket används inom Formel 1.
Ferraris nuvarande modell 612 Scaglietti lanserades 2004.
Den har en V12:a på 5,7 liter som ger 540 hästkrafter.
Det får bilen att göra 0-100 kilometer i timmen på 4,3 sekunder och en toppfart på 315 kilometer i timmen.
Bilmodellens chassi och kaross byggs vid Ferraris separata fabrik Carrozzeria Scaglietti som tidigare var ett eget karosseriföretag i Ferraris hemstad Modena, namngivet efter sin grundare Sergio Scaglietti.
Därefter fraktas chassina/karosserna till Ferraris huvudfabrik i Maranello där motorn monteras.
Realtid.se får tag på Martin Nelson som är försäljningschef på svenska Ferrari-återförsäljaren Autoropa.
Har du hört något om den nya 612:an?
– Nej, det har jag inte.
– Eller jo, jag har hört talas om den, men det är inget officiellt sagt om den ännu.
– Så jag kan inte berätta något om den.
Är det sagt när det kan komma en ny version av 612:an?
– Det blir nog till nästa årsmodell i varje fall.
Och när kommer de nya årsmodellerna? Varje sommar?
– Nej, de kommer vid varje årsskifte.
Så den nya 612:an kan redan lanseras så snart som vid kommande årsskifte?
– Det är absolut inget vi känner till.
Hur vill du beskriva nuvarande Ferrari 612?
– Det är Ferraris ”top-of-the-line”-modell.
– Det är flaggskeppet i Ferraris modellserie.
– Den har den största V12:an av Ferrari-bilarna, och har fyra säten med gott om utrymme.
Det låter som en glidarbil snarare än en racer?
– Den skäms inte för sig på bana, men det är inte därför den finns.
– Sedan kan man även få den med ”sport-V8:a”.
Vad kostar en Ferrari 612?
– Priset brukar ligga på 300.000 euro upp till 350.000 euro.
– Det beror på hur kunden vill ”speca” den.
Det innebär alltså 2,7-3,2 miljoner kronor.
Går det fortfarande att beställa den nuvarande versionen av Ferrari 612?
– Ja.
Vad är leveranstiden på den?
– För alla Ferrari-bilar är det en leveranstid på alltifrån 8 månader upp till 2-3 år.
– Men för den nuvarande 612:an som går mot slutet av sin livscykel, behöver man inte vänta i 3 år på att få den levererad.
– Där blir det istället snarare 8 månaders leveranstid.
Kan man få bättre pris på den också nu i så fall?
– En Ferrari kostar alltid vad den kostar.
Ni behöver inte ge några rabatter?
– Nej.
Har du själv kört nuvarande 612:an?
– Oh, ja.
– Det är en helt fantastisk bil.
– Det är det bästa Ferrari kan erbjuda om man vill ha den typen av bil.
På vilket sätt?
– Utrymmet, farten, känslan.
– Och man kan även åka bekvämt med den med familjen.
Vilka jämförbara bilmodeller finns det från andra bilmärken? Mercedes SLS?
– Nej, den är mycket mindre.
– I så fall någon av Mercedes C-modeller.
– Eller kanske Bentley Continental GT.
– Men den är inte heller riktigt jämförbar.
– Det är ännu mera ”gubba-bilar”, men det kanske man inte ska säga.






