"Tidningen skulle ha ett dubiöst innehåll - till exempel om urinsex - och säljas utanför McDonald's", säger Robert Aschberg.
Ny tidning hämnd för McDonald's bojkott

Mest läst i kategorin
Det hela började med att tidningen Z i slutet av 80-talet jämförde en reklambild på en Big Mac med en köpt dito.
– Verklighetens Big Mac var ungefär hälften så stor som annonsbilden, säger Robert Aschberg, som då jobbade på Z.
Enligt Aschberg reagerade McDonald’s med att annonsbojkotta tidningen.
– Jag tyckte att McDonald’s var snarstuckna och registrerade därför titeln ”McDonald’s med Big Mac” hos PRV.
Vad skulle tidningen innehålla?
– Tanken var att ge ut en tidning med dubiöst innehåll, till exempel för människor som gillar urinsex. Det är bara ens egen fantasi som sätter gränserna.
– Jag träffade Palle Lederhausen en gång och berättade om tidningsplanerna, men han log bara lite snett åt våra planer.
Hur gick det med tidningsplanerna då?
– Nä, vi gav aldrig ut tidningen, men jag ville ha ett äss i rockärmen som jag aldrig spelade ut.
Aschberg hade utgivningsrätten till titeln ”McDonald’s med Big Mac” fram till och med år 2008.
– Jag registrerade titeln mest i affekt. Vad jag minns återkom McDonald’s senare också som annonsör i Z.
När Realtid.se når Paul Lederhausen, som startade McDonald´s i Sverige, har han inget minne av annonsbojkotten eller Aschbergs tidningsplaner.
Anne-Marie Hägge på McDonald’s informationsavdelning ringer upp redaktionen efter samtalet med Paul Lederhausen. Hon lovar återkomma med mer information i fallet.
Annars förbereder Robert Aschberg en ny riksmarsch till stöd för Cancerfondens kampanj mot prostata, tillsammans med Gert Fylking.
– Den här gången kommer vi inte att gå, utan ta oss fram på något annat sätt. Vi börjar i Haparanda och slutar i Ystad, med start i slutet av den här månaden.
Enligt uppgift ska parhästarna ta sig fram genom att lifta, med allt från traktorer till flygvapnet.
– Vi samlade in 8 miljoner kronor förra året, men siktar på betydligt mer den här gången.
– Marschen kan följas i TV8, säger Robert Aschberg som därmed avslutar intervjun och återvänder till sin frukost bestående av finsk forellrom på finskt rågbröd och en kopp kaffe med en skvätt mjölk.







