Arbetsförmedlingen har startat en ny varsellinje.
Ny telefonlinje för varslade
Mest läst i kategorin
Här jobbar bland annat arbetsförmedlare Jörgen Wikner som sitter i Sollefteå och tar emot mellan 25 och 35 samtal om dagen.
Jörgen Wikner har jobbat på Arbetsförmedlingens kundtjänst i tre år. Han får inte mer samtal nu än vad han brukar få.
– Men det har varit ett mer jämt inflöde under hösten.
Antal varsel har ökat dramatiskt det senaste året. Under november 2008 varslades preliminärt 19.907 personer om uppsägning.
Motsvarande siffra i fjol var 2.762 personer. Det visar statistik från Arbetsförmedlingens hemsida.
De som tar emot samtal på den nya varsellinjen som lanserades förra veckan jobbar alla på Arbetsförmedlingens kundtjänst.
Totalt är de ungefär 250 anställda som sitter spridda i Sollefteå, Arvidsjaur, Luleå, Karlskoga och Söderhamn.
Jörgen Wikner har inte fått någon särskild fråga om varsel ännu.
–Det här varslen är ju bara varsel. Ingen har tappat jobbet än. Det kommer väl mera om eller när de väl börjar att bli av med jobben. Och då fungerar det egentligen på samma sätt som annars.
När folk blir varslade berättar Wikner att de har olika punkter att ta upp. De är till exempel hur man skriver in sig på arbetsförmedling, hur arbetslöshetsförsäkringen funkar, vilka utbildningar man kan gå och hur framtida arbetsmarknad ser ut.
Varsellinjen har generösa öppettidet, öppen vardagar 8 – 22, samt lördagar och söndagar 10 – 16.
Vad är den vanligaste frågan?
– Hur man hittar på vår hemsida. Vi ger mycket support för den.