Realtid

Ny miljardmarina i Västindien

Realtid.se
Uppdaterad: 10 okt. 2006Publicerad: 10 okt. 2006

Nästa gång Donald Trump eller Larry Ellison besöker de amerikanska Jungfruöarna, kan de lägga till vid en ny supermarina med plats för ett 50-tal megakryssare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är det New York-baserade företaget Island Global Yachting som är i full färd med att bygga den nya supermarinan – Yacht Haven Grande. Den beräknas kosta 1,5 miljarder kr och skapa hundratals nya jobb för det amerikanska territoriet i Karibien.

– Det kommer att få en betydande effekt på näringslivet genom de hundratals jobb som skapas under uppbyggnadsskedet och hundratals fler i butiker och restauranger, säger James, O’Brian, som är administrativ chef för ön S:t Tomas där ögruppens huvudstad Charlotte Amalie ligger.

De amerikanska Jungfruöarna har inte haft någon bra hamn för lyxbåtar sedan två orkaner förstörde en tidigare anläggning i mitten på 1990-talet.

Den nya exklusiva marinan kommer att omgärdas av tolv exklusiva condominiums, som kostar från 15 miljoner kronor och uppåt. Ett klubbhus med en exklusiv restaurang kommer att ligga mitt i hamnanläggningen. Vid hamnpromenaden kommer det att finnas mängder av lyxbutiker inhysta i eleganta hus som smälter in i den naturliga miljön, liksom barer och pizzerior, glassbarer och caféer.

För Island Global Yachting kan detta bli ett paradprojekt som man hoppas ska få efterföljare runt om i världen. Företaget tecknade för övrigt i fjol ett kontrakt med Dubais största byggföretag Nakheel om att bygga och driva båthamnar i Dubai med plats för upp till 40.000 båtar. Nakheels dotterföretag Istithmar äger för övrigt 25 procent av Island Global Yachting och har investerat i projektet på Jungfruöarna.

Trenden när det gäller lyxbåtar går mot större och exklusivare fartyg, vilket lett till en ökande efterfrågan på stora båtplatser och flotta marinor. Men det är inte alltid lätt att få personal till de riktigt stora fartygen som kan kräva 20-25 personer för att allt ska gå som smort ombord.

– Det har har varit svårt att få fram besättningar i år. Det verkar inte som att de helt enkelt faller från träden när de är mogna, klagar Dick Schoonover, verksam i charterbranschen i en intervju för webbsajten MegaYachtNews.com.

– Personalen har också blivit för dyr. Myndigheterna på Jungfruöarna försöker dock lösa detta problem genom att satsa mer på att utbilda mer servicepersonal, säger James O’Brian.

ANNONS

Ett annat problem för ögruppen är de nya och striktare reglerna från Department of Homeland Security. Man tror att de kan skrämma bort lyxbåtar från de amerikanska öarna. James O’Brian säger att de jobbar tillsammans med departementet för att göra processen så smidigt som möjligt.

Hans Sandberg

korrespondent New York

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS