Realtid

Ny metod avslöjar försäkringsfusk

administrator
administrator
Uppdaterad: 04 mars 2005Publicerad: 04 mars 2005

En tiondel av alla anmälningar till svenska försäkringsbolag är försök till bedrägeri. Nu lanseras ett system som kan identifiera bedragaren vid första telefonkontakten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Systemet ska hjälpa handläggare på försäkringbolag att avslöja fuskare genom att bedöma hur stor sannolikheten är att det handlar om ett bedrägeriförsök.

I Danmark har systemet redan implementerats av försäkringsbolagen Topdanmark och ALKA Forsikring.

Jacob Laursen, vd för ALKA Försäkring, hävdar att systemet har en rad fördelar. Dels minskar svinnet från bedrägerier, vilket kommer att minska behovet av premiehöjningar. Dessutom kan ärliga kunder förvänta sig snabbare hantering av skadeärenden, eftersom skadehandläggaren lättare kan värdera hur

mycket utredning ett ärende behöver. Ju större sannolikheten är för svindel, desto grundligare utredning

görs.

Systemet använder dels redan befintlig data som försäkringsbolaget lagrat om kunderna. Det kan handla om mellan 500 och 1000 variabler som rör till exempel kön, boendeform, ålder, civilstånd och anställning. Dels väger systemet in omständigheterna kring ärendet. Vid en bilstöld registreras till exempel var bilen uppges ha stått parkerad, i vilket område bilen stals och var ägaren befann sig vid tiden för stölden.

I systemet finns även uppgifter om tidigare bedrägerier vilka jämförs med de variabler som beskriver anmälaren och de nya uppgifterna kring det aktuella ärendet.

Ut ur systemet kommer slutligen information om hur stor sannolikheten är att det rör sig om ett försäkringsbedrägeri.

ANNONS

– Informationen kan dyka upp som en procentsiffra på handläggarens dataskärm eller som en glad, sur eller neutral gubbe, samtidigt som samtalet äger rum. Ärenden med låg sannolikhet för bedrägeri godkänns automatiskt. När systemet säger att sannolikheten för bedrägeri är hög granskas ärendet noggrant, säger Jesper Lindström på SPSS Sweden, till Realtid.se.

I Sverige används inte systemet men enligt Jesper Lindström vid SPSS Sweden har två av Sveriges största försäkringsbolag visat intresse för produkten. Ett av dessa bolag har seriösa och ingående diskussioner med SPSS.

Gertrud Lehman, utredningschef på Länsförsäkringar, säger att systemet kan vara intressant om möjligheten att upptäcka fler försäkringsbedrägerier skulle öka med hjälp av systemet.

– Det ligger naturligtvis i vårt intresse att kunna avgöra om det rör sig om bedrägeri eller inte. Vi undersöker alla möjligheter.

Tekniken kallas Predictive Analytics och systemet, SPSS PredictiveClaims.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS