Ungdomar väljer ofta att satsa på yrken där det redan finns ett överflöd av arbetssökande. Och tvärtom. Därför lanserar Arbetsförmedlingen i dag sin nya kampanj: Avstamp.
Ny kampanj ska få unga att välja rätt
På hemsidan ska unga arbetssökande kunna söka jobb, registrera cv och få tips och råd om hur arbetsmarknaden fungerar och var jobben finns respektive inte finns.
Sara Damber är projektledare för Avstamp, som ska pågå i tre år.
– Vi gör detta för att stödja ungdomarnas etablering på arbetsmarknaden, säger hon till Realtid.se.
– Vi vill få dem att snabbare välja bättre, så att säga. Det har hänt mycket de senaste 10-15 åren. I dag ligger etableringsåldern på 28 år, för 15 år sedan var det 21 år. Vi vill att ungdomar ska tänka jobb tidigare och fråga sig ”hur ser arbetsmarknaden ut?”
I dag väljer ungdomar ofta att studera till yrken där det redan finns ett överskott på arbetssökande. Samtidigt väljer de bort branscher där det är brist på arbetskraft.
– Man följer trender och mode som finns i den mediabild som förmedlas – vissa yrken är mer poppis och trendiga, säger Damber.
Arbetsförmedlingen ska också sätta ungdomarna i kontakt med jobbcoacher, som ska guida dem i sitt arbetssökande. Men ansvaret ligger också på de olika yrkesgrupperna, särskilt de som i dag har brist på arbetare, säger Damber.
– Branscherna måste jobba hårdare. De måste berätta vad det innebär att jobba med till exempel bygg. Det är inte alltid så klart när man är 16 eller 17.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.