Det finns ingen väg tillbaka för Nokia – marknadschefen Niklas Savander, sist kvar på plan från Jormas gäng, måste slå Google.
"Nu växlar vi upp och kommer igen"
Mest läst i kategorin
Nokia klarade sig igenom sin första dag på mässan Nokia World med världspressen i London på tisdagen efter de nästan tumultartade omstuvningarna i den absoluta ledningen i fredags.
Analytiker från Bank of America/Merrill Lynch kontaterar att de tyckte om vad de såg. Löftet att nya N8 börjar säljas redan sista veckan i september och lanseringen av ytterligare tre modeller i samma familj ”är mer än vad de flesta kunde ha hoppats på”, skriver analytikerna.
Nokia vill uttryckligen återta tätplatsen för smartphones från Apple och Google. Det har blivit en så stor uppgift att den måste delas upp i delmål. Första steget blir att locka fler kunder och applikationsutvecklare med de billigare modellerna i nya N8-familjen. Det ska ”tids nog” ge kraft för en framtida Iphone-dödare.
– Jag medger att vi inte har varit så konkurrenskraftiga som vi velat på smartphones, men det håller på att förändras, sa marknadschefen Niklas Savander, vice vd i ledningsgruppen liksom Anssi Vanjoki och precis som honom tippad ny vd – men till skillnad från honom kvar på jobbet när det stod klart att ordförande Jorma Ollila hellre tog in ny vd utifrån när motgångarna blev för stora för Olli-Pekka Kallasvuo.
– Nokia går igenom en tuff, utmanande omställning och vi har mycket jobb kvar att göra, men vi har lagt grunden för framgång, sa Niklas Savander.
– Vi kommer inte be om ursäkt för det faktum att vi inte är Apple eller Google eller Samsung eller någon annan, sa han, hamrade in mantrat ”Nokia är tillbaka”.
– Nu växlar vi upp och kommer igen.
Nokia förlitar sig helt på operativsystemet Symbian. Från början var det många tillverkare som hoppades på Symbian, men i praktiken har det blivit Nokias, på gott och på ont.
Nokia kan själva avgöra vad de vill göra med Symbian – men kan inte längre hoppas på en det kreativa kaos av experimentlusta och innovationer som Google lyckats locka en lång rad tillverkare att bidra med genom att ansluta dem till gratisoperativet Android.
Nokia måste nu på egen hand genom förvärv skaffa sig ett lika starkt utbud av lockande tjänster som Google. Företaget har redan lagt motsvarande 50 miljarder kronor på karttjänster utan att ha kunnat rubba Google Maps.
Och det finns inte längre någon väg tillbaka.
– Android är inte ett alternativ för Nokia. Vi ser oss som en spelare som adderar mervärde till våra telefoner genom att även tillhandahålla tjänster för telefonerna. Google, som kontrollerar Android, har ambitioner som konkurrerar med våra, sa Niklas Savander till nyhetsbyrån Direkt i London under tisdagen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.