Webbentreprenören Mattias Miksche struntar i killarna – och i lågkonjunkturen. Med intäkter från en hängiven målgrupp har han råd att köpa tillväxt.
Nu når han 20 miljoner småtjejer

Klippdockesajten Stardoll köper amerikanska tjej-communityn Piczo.
I ett slag ökar vd och delägaren Mattias Miksche anatalet registreade användare i sitt webbimperium från 12 till 20 miljoner.
– Vi blir en av världens största sajter för tjejer, säger han till Realtid.se.
Stardolls ägare betalar ett hemligt belopp i kontanter och egna aktier till Piczos amerikanska ägare, däribland riskkapitalbolagen Sierra Ventures och Catamount Ventures.
Stardoll har tidigare fått riskkapital från amerikanska Sequoia Capital och europeiska Index Ventures.
Att det blev just Piczo beror på att sajtens Facebook-liknande koncept kompletterar Stardolls anonyma rollspel, för samma målgrupp.
Mattias Miksche har haft ögonen på Piczo länge. Det var hans egna användare som ledde honom dit.
Minderåriga användare som går ut med sin verkliga identitet på nätet innebär utmaningar som Stardoll inte behövt hantera ännu, men också en marknadsnisch som Stardoll inte kommit åt förrän nu.
– Leken på Stardoll är en virtuell värld. Du kan vara vem du vill – men du får inte säga vad du heter. Det är ett rollspel. När användarna frågat om de får lägga upp foton har vi sagt nej, säger Mattias Miksche.
– Men det finns en stor efterfrågan på att kunna visa sin identitet. Många av våra användare har därför haft egna sidor på Piczo också.
Nu ska båda sajterna drivas från Vanadisplan i Stockholm där Mattias Miksche har 70 anställda – annonssäljare, illustratörer och programmerare.
Piczos kontor i San Fransisco läggs ner för att skapa skalfördelar för annonsintäkter och utvecklingskostnander.
Det var inte arbetskraften och kompetensen hos Piczo som lockade, utan varumärket.
– Vi köper bolaget, men det är trafiken och sajten vi är intressade Mattias Miksche.
– Det är trafik man vill ha. Det svåra är att göra en sajt som folk tycker om.
Om han får upp ögonen för fler sajter kan det hända att det blir fler förvärv.
– Företaget går plus. Vi omsatte tresiffriga miljonbelopp 2008 och vi är lönsamma nu. Vi har pengar över för förvärv om vi skulle vilja.
Har du hittat något mer?
– Vi har under några månader tittat lite på olika möjligheter att bygga ut vår närvaro.
Stardoll får mer pengar från användarna än från annonsörerna. Därför har sajten inte lika stora problem som många andra när annonsmarknaden nu sviker.
– Stardoll som bolag är tillräckligt stort för att driva ett antal sajter till. Vi tittar aktivt både på uppköp och på att bygga sajter för den här målgruppen.
Du har snöat in på flickor?
– Ja, 95 procent av världens webbutvecklare är män. De tenderar att göra saker för män. Vi fundear på hur man kan göra en tolvårig tjej glad. Vi strutar i killarna.






