I Norge ska McDonalds testa att lansera färsk laxfilé i wraps. Men Sverige får vänta på nyheten.
Nu kommer McFreddy
Mest läst i kategorin
Företaget Marine Harvest har tillsammans med Gastronomiska institutet utvecklat en laxfilé som ska börja sälja på norska Mcdonalds.
Snabbmatskedjan ska satsa åtta miljoner norska kroner på den storstilade kampanjen för de nya laxwrapsen, skriver Dagens Näringsliv.
Om kampanjen lyckas och wrapsen säljer bra kan det öppna för global distribution i McDonalds 31.000 försäljningsstäder. Det kan betyda ytterligare miljarder kronor i norsk laxförsäljning.
Men Svenska McDonalds har än så länge inga planer på att ta in laxwrapen.
– Vi avskriver det inte helt. Men det är ju väldigt långa produktionstider på sånt där och det kommer krävas stora volymer. Man måste då ha örnkoll på leverantörer och så vidare. Det här är inte gjort i en handvändning, säger Claes Eliasson, presschef på svenska McDonalds.
För Marine Harvest i Norge, som är världens största distributör av lax kan det här vara ett stort steg.
– Snabbmat ökar och försäljningen av fisk ökar. Nu kan vi kombinera två starka trender och nå ut till bredare grupper av köpare – inte minst till barn och unga, säger Arne Hjeltnes, kommunikationsdirektör på Marine Harvest.
– Det här passar ju som en hand i hansken för norrmännen, de älskar ju lax. Vi följer med spänning hur det går för dem, säger Claes Eliasson.